České aerolinie podaly u Městského soudu v Praze žádost o povolení reorganizace

České aerolinie podaly u Městského soudu v Praze žádost o povolení reorganizace

27.2. - České aerolinie (ČSA) podaly včera u Městského soudu v Praze návrh na reorganizaci podle insolvenčního zákona. Návrh na reorganizaci byl podán z důvodu ukončení mimořádného moratoria a po vyčerpání všech možných řešení složité finanční situace způsobené celosvětovou krizí odvětví letecké dopravy v důsledku šíření nemoci COVID–19. Cílem reorganizace je záchrana společnosti a volba co nejvýhodnějšího řešení pro věřitele.

ČSA v tiskové zprávě uvedly, že byly do koronakrize ziskovou společností a do platební neschopnosti se dostaly v důsledku pandemie onemocnění COVID-19 a souvisejících mimořádných opatření přijatých vládou ČR a vládami ostatních států. Přes doporučení Evropské komise a sdružení leteckých dopravců IATA jsou vystaveny nerovné hospodářské soutěži se svými přímými konkurenty, kteří na rozdíl od ČSA a v souladu s doporučeními EK obdrželi od svých vlád finanční pomoc.

Český stát se podle tiskové zprávy odmítl na záchraně ČSA, páté nejstarší letecké společnosti na světě, podílet i přesto, že akcionáři projevili ochotu finančně na jejich záchraně participovat.

České aerolinie a jejich mateřská společnost Smartwings od 28. srpna 2020 žádaly vládu ČR o zřízení kompenzačního programu COVID – letectví (sedačkovné) a poskytnutí podpory za zrušené lety v období nouzového stavu od 14. 3. 2020 do 24. 5. 2020, kdy nemohly létat a uskutečnit tak 7198 letů, obdobného programu, jako jsou programy COVID - BUS, COVID - Ubytování a COVID - Cestovní ruch.

Odůvodnění, že tuto pomoc či vytvoření programu podpory letectví není možno poskytnout jediné společnosti na trhu, postrádá logiku a je v přímém rozporu s tím, co pro záchranu leteckých společností učinily jiné státy.

Mateřská společnost Smartwings řeší situaci řádným moratoriem s podporou věřitelů. Provoz obou společností je nadále zachován a ČSA a Smartwings zajišťují všechny plánované lety dle letových řádů a v závislosti na vývoji epidemiologické situace v jednotlivých zemích a cestovních omezeních obnovují další linky. Obě společnosti plánují řešit svou situaci v rámci společného koncernového řešení, které povede k jejich záchraně a je výhodnější pro věřitele.

Navržená reorganizace je poslední možností, nedojde-li k přehodnocení přístupu vlády České republiky.

Letecká doprava je v důsledku pandemie onemocnění COVID-19 jedním z nejpostiženějších odvětví ekonomiky. Kvůli koronavirové krizi ČSA a Smartwings propustily již na 600 zaměstnanců a realizovaly celou řadu restrukturalizačních opatření.

ČSA koncem roku 2020 měly zařadit do své flotily nejmodernější úsporná letadla Airbus nové generace a strategie společnosti počítala s rozvojem destinací a sítě linek, včetně dálkových. V důsledku vyhlášení nouzového stavu a zavedení mimořádných opatření v souvislosti se šířením nového koronaviru ČSA zaznamenaly v roce 2020 ztrátu ve výši 1,57 miliardy korun a bezprecedentní propad tržeb ČSA na cca 20% úroveň tržeb roku předchozího.

(lan)

Foto: ČSA

spinner