26. července 2019, Martina Vampulová
Jak se podle vás bude vyvíjet letecká doprava nad Českou republikou během léta? Očekáváte další rekordní čísla?
V případě vzdušného prostoru České republiky a poskytování klíčových traťových služeb řízení letového provozu se situace oproti předchozím rokům výrazně změnila. V prvním čtvrtletí jsme sice ještě zaznamenali meziroční kumulativní nárůst provozu, ve druhém čtvrtletí však došlo k jeho snížení o jednotky procent. Tento vývoj se samozřejmě negativně odráží i do výnosové stránky hospodářských výsledků podniku, protože dochází k meziročnímu poklesu počtu traťových jednotek, které jsou fakturovány uživatelům českého vzdušného prostoru. Vzniklá situace v tomto roce je způsobena souběhem dvou vnějších faktorů, které podnik nemůže z jejich podstaty ovlivnit. Prvním je především ochrana kapacitně nedostatečného německého sektoru Karlsruhe a kapacitní problémy v maďarském vzdušném prostoru. Dochází tak k rozdělení hlavního proudu letového provozu buď severním směrem přes Polsko, nebo jižním směrem přes Rakousko a Chorvatsko. Letečtí dopravci tak v mnoha případech český vzdušný prostor oblétávají a problémem je, že se jedná právě o dopravce využívající stroje s nejvyšší vzletovou hmotností, které jsou z hlediska příjmů podniku nejvýznamnější.
Druhým faktorem, který se podepisuje výhradně na výnosové stránce podniku, je současný systém výkonnostního plánování Evropské komise a souvisejícího tlaku na trvalé snižování ceny za poskytované služby, což musíme i přes zvyšující se náklady na zajištění potřebné kapacity zajistit.
Vzhledem k tomu, že vrchol letní sezóny bude probíhat až v příštích třech měsících a vzhledem k velkým denním výkyvům provozu je v současné době velice obtížné představit jakékoliv prognózy, nicméně se domnívám, že nedojde k překonání historických rekordů provozu roku 2018.
Co se týče provozu na letišti Praha, zde se dá hovořit o setrvalém stavu vývoje provozu, jeho mírném nárůstu, a především ve zvyšování hmotnosti letounů, které dopravci na linky z a do Prahy nasazují.
Jak se v uplynulých letech vyvíjelo zpoždění letadel?
Výsledky v oblasti zpoždění, jako jednoho z nejvýznamnějších výkonnostních ukazatelů podniku, byly do roku 2017 dlouhodobě jedny z nejlepších v Evropě a pohybovaly se v minimálních hodnotách 0,01 minuty na provedený let. V minulém roce se náš podnik v zájmu zachování akceptovatelné míry zpoždění zapojil do provozní iniciativy agentury
EUROCONTROL pod názvem 4ACC. Cílem tohoto konceptu bylo pomoci čtyřem nejvytíženějším střediskům v Evropě a zajistit rovnoměrné rozložení zátěže provozu podle požadavků leteckých dopravců. Naši řídící tak zajistili další dodatečný provoz přesměrovaný do českého vzdušného prostoru z německého střediska v Karlsruhe, které se dostalo výrazně nad hranici svých kapacit. Tato pomoc se však i s ohledem na vysokou komplexitu českého vzdušného prostoru odrazila na zhoršení našich vlastních výsledků v oblasti zpoždění, které za rok 2018 činilo 0,8 minuty na provedený let. V letošním roce, kdy se doposud pohybujeme v jednotkách procent pod rokem 2018, jsme na polovině zpoždění roku 2018.
Jak velký problém pro vás znamená každoroční snižování výše poplatků o 3,5 procenta? Jak se situace bude vyvíjet do budoucna?
Je zcela jasné, že principy výkonnostního plánování v oblasti cen ze strany Evropské komise nejsou trvale udržitelné a představují nelogické a nesystémové řešení. S ohledem na stav evropské regulace služeb řízení letového provozu se do popředí dostává potřeba zásadního řešení evropské architektury vzdušného prostoru a změny pravidel cenotvorby za naše služby. Důkazem v našem případě je právě provozní situace roku 2019, která nám společně s cenovou regulační pastí z minulých let aktuálně generuje negativní důsledky pro naše hospodaření, a to i v příštích letech. Vzhledem k tomu, že podobné principy Evropská komise prosazuje i na další tzv. referenční období v letech 2020 až 2024, je z pohledu poskytovatele služeb řízení letového provozu i z pohledu České republiky, jako členského státu Evropské unie nezbytné začít silněji a důsledněji prosazovat naše oprávněné zájmy.
Na co se tedy v současné době hlavně zaměřujete?
Současný stav vývoje provozu zároveň představuje pro náš podnik i příležitost, kterou chceme stejně jako v minulosti využít v náš prospěch. Přijatá opatření, která se promítnou do řízení nákladů a investičního plánování, nám mohou pomoci v přípravě na příští pětileté referenční období výkonnostního plánování. Prioritou těchto dní je tedy dobrý poměr krátkodobých opatření na straně nákladové bez negativních dopadů na další rozvoj podniku a současně vyjednání udržitelných parametrů výkonnostního plánu v letech 2020 až 2024. Se stejnou intenzitou se v současné době věnuji i zásadní debatě na celoevropské úrovni o strukturálních změnách v poskytování služeb řízení letového provozu, která by měla vrcholit v rámci finského předsednictví ve druhé polovině roku přijetím Single Sky 3.
(mna)
Foto: ŘLP