26. dubna 2013
Mezinárodní federace národních spedičních svazů FIATA a Mezinárodní svaz leteckých dopravců IATA na konci března oznámily, že se jim podařilo dosáhnout dohody o multilaterálním elektronickém leteckém nákladním listu e-AWB. Díky dohodě už nebude nutné uzavírání bilaterálních smluv o e-AWB mezi leteckými společnostmi a speditéry.
Leteckým dopravcům bude podle nového právního rámce stačit dohoda s IATA zaručující akceptaci e-AWB ze strany všech spolupracujících spedic. Spedice budou využívat dohodu o vypravování zásilek opatřených elektronickým leteckým nákladním listem s mnoha leteckými společnostmi na mnoha světových letištích. IATA a FIATA vyvinuly a během loňského roku otestovaly standard mnohostranného e-AWB. Obě organizace konstatovaly, že zkušební provoz loni v říjnu potvrdil užitečnost nové dohody, kterou pak v únoru definitivně schválil společný poradní výbor IATA a FIATA. Poslední formální tečku za procesem učinila březnová konference IATA (Cargo Services/Multilateral e-AWB) a následná rezoluce IATA číslo 672.
Přelomový moment
„Schválení dohody o multilaterálním elektronickém leteckém nákladním listu je nejdůležitějším novým standardem v nákladní dopravě za posledních dvacet let,“ řekl ředitel IATA pro nákladní dopravu Des Vertannes. „Jde o přelomový moment, podařilo se nám naplnit vizi globálního e-freight systému nákladní dopravy, který se obejde bez papírových dokumentů,“ dodal. „Speditéři a letečtí dopravci společně výrazně zjednodušili celý proces odbavení. Stačí jediná dohoda pro propojení mnoha subjektů,“ řekl k historické dohodě předseda Air Freight Institute při FIATA Rudi Sagel. FIATA a IATA očekávají, že dohodu o multilaterálním e-AWB letečtí dopravci i speditéři nadšeně přijmou a že sehraje klíčovou roli při rozšiřování akceptace elektronických nákladních listů v leteckém sektoru až do cílového stavu – stoprocentního pokrytí odbavení v roce 2015.
Na základě Montrealského protokolu
Původně probíhalo odbavení leteckého zboží na základě Varšavské úmluvy z roku 1929. Papírový letecký nákladní list obsahoval průvodní údaje o přepravované zásilce a současně tvořil smlouvu o přepravě mezi leteckým dopravcem a odesilatelem/zasilatelem. Téměř sto let stará konvence vytvořila solidní rámec pro mezinárodní leteckou nákladní přepravu, jejím základem byl papírový letecký nákladní list. Možnost nahradit papírovou dokumentaci elektronickou nastala v okamžiku, kdy byla Varšavská úmluva doplněna o Montrealský protokol číslo 4. Zcela novou úpravu pak přinesla Montrealská úmluva z roku 1999.