1. dubna 2013
Evropská komise připravuje právní rámec pro výkony a systém poplatků za letecké navigační služby na období let 2015 až 2019, který by měl tvořit jeden z legislativních pilířů systému Jednotného evropského nebe (Single European Sky, SES). Podle zástupců leteckých asociací úprava v připravované podobě nepřinese žádoucí efekt a cíle Jednotného evropského nebe se jí velmi pravděpodobně nepodaří naplnit.
Nová pravidla Jednotného evropského nebe budou po leteckých navigačních službách vyžadovat zvýšení výkonnosti a efektivity a zásadní posun k harmonizaci prostřednictvím vytvoření tzv. funkčních bloků letových prostorů (Functional Airspace Blocks, FAB). Významnou roli při jejich úspěšné implementaci bude hrát dostatečně silný právní rámec v tzv. druhém referenčním období v letech 2015 až 2019.
Vedoucí představitelé leteckých asociací AEA (Asociace evropských aerolinií), EBAA (Evropské asociace obchodního letectví), ELFAA (Evropské asociace nízkonákladových leteckých dopravců), ERA (Evropská asociace regionálních leteckých dopravců) a IACA (Mezinárodní sdružení leteckých dopravců) v této souvislosti v únoru vyjádřili zklamání nad dalšími průtahy při vytváření Single European Sky.
Ze slepé uličky
„Jako uživatelé evropského letového prostoru jsme velmi zklamáni dosavadním vývojem. Silně pociťujeme negativní důsledky nedohody. Projekt Jednotného evropského nebe potřebuje, aby měl silný právní rámec, byl prosazován veškerou autoritou Evropské komise a podporován členskými státy Evropské unie. Navrhovaná legislativní úprava je však velmi slabá, protože nezajišťuje realizaci ambiciózních cílů SES,“ uvedly svazy ve společném prohlášení.
„Je nutné se dostat ze slepé uličky. Proto vyzýváme Evropskou komisi, aby svůj návrh týkající se výkonů a poplatků za navigační služby stáhla a zahájila práce na mnohem účinnějším řešení pro realizaci těch nejnáročnějších cílů Single European Sky,“ uzavřely svazy leteckých dopravců své aktuální prohlášení.
Single European Sky je největší jednotlivý panevropský projekt; Evropa si od něj slibuje výrazné posílení mobility a zvýšení konkurence-schopnosti. Od okamžiku, kdy Evropská komise poprvé zformulovala požadavky na takto harmonizované a efektivní řízení evropského letového prostoru, uplynulo již více než deset let. Žádná z jejích iniciativ v tomto směru však zatím nevedla ke konkrétnímu výsledku.