Letiště Praha

I přes nárůst Praha v nákladu zaostává, ČSA ztrácejí

I přes nárůst Praha v nákladu zaostává, ČSA ztrácejí

Pražské letiště loni podle závěrečné statistiky vykázalo meziroční nárůst odbaveného leteckého zboží o 37,19 procenta na 58 275 tun a překonalo tak rekord z roku 2007 (55,1 tisíce). Vzhledem k nízké výchozí základně však jeho význam na mapě středoevropského trhu nákladní letecké dopravy spíše dále oslaboval. Například letiště v Mnichově odbavilo 275 tisíc tun zboží (+27 procent), Vídeň 296 tisíc tun (+16,5 procenta).

Na celkových výkonech pražského letiště se nákladní doprava podle mluvčí letiště Michaely Lagronové podílela jen 1,7 procenta celkového provozu. Nákladními letadly Prahu nadále nalétávají jen čínské Yangtze River Express Airlines, které ji zařadily na linku Tjanjin – Lucemburk – Praha – Šanghaj, a tchajwanský dopravce China Airlines, který létá z Tchaj-peje do Prahy přes Abú Dhabí. Oba dopravci do Prahy létají třikrát týdně.

ČSA: výkony se snižují

Český národní letecký dopravce, České aerolinie, zatím loňské výsledky nezveřejnil (a za neveřejný jeho vedení považuje před oficiálním zveřejněním loňských výsledků i údaj o tržním podílu dopravce na pražském letišti). Podle poslední statistiky Asociace evropských leteckých dopravců AEA však loni od ledna do konce prosince ČSA vykázaly pokles výkonů o 19,7 procenta na 18,1 milionu TFKM (celkových nákladních tunokilometrů bez pošty), zatímco výkony všech členských společností AEA se meziročně zvýšily o 8,2 procenta. Výkony dopravců z okolních zemí (s výjimkou Rakouska; –5 procent) rostly dokonce dvouciferným tempem a v celé Evropě nebyl výjimečný ani nárůst o více než 50 procent (Finnair, SAS).

Do značné míry byl pokles nákladních výkonů ČSA důsledkem omezování kapacit ztrátového dopravce v rámci jeho restrukturali­začního plánu. České aerolinie loni prošly zeštíhlením flotily i sítě; zcela zastavily například linky do Londýna a Istanbulu. V osobní dopravě se to podle statistik AEA projevilo poklesem nabízené kapacity o 14,7 procenta.

Restrukturalizace změnila nastavení sítě

„Při interpretaci těchto čísel je nutné mít na zřeteli, že České aerolinie v loňském roce v rámci restrukturalizace celé společnosti zásadně snížily volnou kapacitu a změnily nastavení dopravní sítě. Tudíž i České aerolinie Cargo disponovalo v loňském roce s odlišnou sítí destinací a se zcela jinou flotilou, tudíž i volnou kapacitou než v roce 2009. (…) statistika není pro konečný přínos Českých aerolinií Cargo do celé společnosti tak relevantní,“ komentovala to tisková mluvčí Skupiny České aerolinie Hana Hejsková.

Letošní vývoj je podle ní podobný jako v loňském roce, ale situace na jednotlivých trzích se podstatně liší. „České aerolinie Cargo má ambici reagovat na poptávku i mimo stávající dopravní síť Českých aerolinií, zejména pomocí tzv. interline agreementů, náhradní letecké dopravy RFS nebo pronajaté nákladní kapacity. České aerolinie Cargo se bude nadále snažit nabízet stabilní produkty na bázi rychlosti a spolehlivosti dodání za konkurenceschopné ceny,“ dodala Hana Hejsková.

(spa)

spinner