25. února 2021, čtk
25.2. - Ztráta leteckých společností bude letos výrazně vyšší, dosáhne 75 až 95 miliard USD (až dva biliony Kč). V aktualizovaném výhledu to uvedlo Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA). Na konci března se IATA chystá zavést takzvaný koronavirový pas, tedy elektronický systém prokazující výsledek testu nebo očkování proti nemoci covid-19.
IATA kvůli zpřísňování cestovních omezení zhoršila výhled z prosince, kdy na letošek čekala ztrátu asi 48 miliard USD.
Řada vlád kvůli nakažlivějším mutacím původního viru SARS-CoV-2 citelně zpřísnila režim na svých hranicích. IATA má za to, že aerolinky budou o hotovost přicházet i v posledním čtvrtletí letošního roku.
Letošní první pololetí bude slabší, než IATA prognózovala v prosinci, uvedl hlavní ekonom sdružení Brian Pearce. Léto bude zlomovým období pro mnoho aerolinek a cestovních kanceláří, které jsou kvůli pandemii už bezmála rok téměř bez tržeb. Řada z nich už nemá hotovostní rezervu a bez finanční injekce se neobejde, uvedla agentura Reuters.
Londýnské letiště Heathrow oznámilo, že se loni kvůli pandemii propadlo do ztráty 2,01 miliardy GBP (60,6 miliardy Kč). Možnost ověřit zdravotní stav pomocí elektronické dokumentace je podle nejrušnějšího britského letiště pro oživení leteckého cestování nezbytné.
Co se týče systému koronavirových pasů, IATA uvedla, že vlády by měly svým občanům poskytovat elektronické osvědčení o očkování, které by pak sdružení mohlo zanést do svého elektronického systému.
Přeprava nákladů zůstává letos jediným světlým bodem
Rok poté, co pandemie začala ničit poptávku po letecké přepravě, zůstává jediným světlým bodem v tomto odvětví přeprava nákladů. Protože je ve vzduchu méně letadel pro přepravu cestujících, je i méně prostoru pro náklady, které se obvykle přepravují v nákladním prostoru osobních letadel. To zvýšilo poptávku po specializovaných nákladních letadlech, která pomáhají zvládat růst způsobený nákupy přes internet, distribuci vakcín a dodávky ve vymezeném čase, tzv. just-in-time, uvedla agentura Bloomberg.
Před pandemií bylo podle Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) 60 procent veškeré kapacity v letecké nákladní přepravě v "břiše" letadel pro přepravu osob. Loni se kapacita snížila téměř o čtvrtinu. Tento výpadek podle zprávy makléřské společnosti Sanford C. Bernstein znamenal zvýšení cen na rekord.
Zatím není jasné, zda prudké zvýšení letů specializovanými nákladními letadly přetrvá i poté, co se do provozu vrátí letadla pro osobní přepravu se svou nabídkou přepravní kapacity. Sanford C. Bernstein však očekává, že poptávka zatím zůstane vysoká, protože aerolinky obnovují služby pouze velmi pomalu a také bojují s nedostatkem financí.
Aerolinky se uchýlily i k tomu, že dočasně přestavěly některá letadla určená pro osobní přepravu na nákladní a odstranily sedadla v letadlech, aby mohly v hlavní části převážet zboží. Tato strategie je zisková u tras, kde se ceny pohybují nad čtyřmi dolary (85 Kč) za kilogram, uvedli analytici finančního ústavu Citi. Cena za přepravu nákladu z Hongkongu do USA se v prosinci podle nich pohybovala kolem 6,1 dolaru za kilogram a z Šanghaje do Německa činila 5,3 USD za kilogram.
Společnost Israel Aerospace Industries uvádí, že pracuje na plné obrátky a má až do roku 2022 plně rezervované práce na přestavbě letadel z osobních na nákladní. Lucemburská firma Cargo Facts Consulting odhaduje, že zhruba 90 letadel bude v tomto i příštím roce přeměněno na nákladní.
Přepravní společnost United Parcel Service (UPC) očekává letos opět příznivý rok, přestože už loni měla rekordní tržby. Internetová společnost Amazon rychle rozšiřuje svou flotilu letadel a nedávno oznámil, že koupí 11 starších letadel Boeing 767-300. Je to poprvé, kdy si internetový prodejce letadla pro pro přepravu nákladů nepronajal, ale koupil si je.
(čtk)
Foto: Lufthansa