15. června 2020, čtk
15.6. – Zvažovaná státní záruka pro leteckou společnost Smartwings je podle vicepremiéra a ministra vnitra Jana Hamáčka logická. Výše záruky by podle sobotního vyjádření ministra průmyslu a dopravy Karla Havlíčka měla být mezi 500 a 900 miliony Kč, sám by preferoval 800 milionů. Pokud by České aerolinie (ČSA) zkrachovaly, stát by na dávkách a podpoře vyplatil více, zhruba 1,2 miliardy Kč, řekl Jan Hamáček před pondělním jednáním vlády. Jak však po jednání na tiskové konferenci uvedl premiér Andrej Babiš, kabinet touto věcí nezabýval.
"Na začátku tady byly nápady, že stát celou společnost převezme nebo odkoupí, s tím jsme souhlasit nemohli. Teď se to dostalo do reálnější polohy. Pokud vím, v případě, že by ČSA zkrachovaly, tak by stát vyplatil v různých dávkách či podporách více než jednu miliardu korun, odhad je asi 1,2 miliardy. Pokud nechceme, abychom vyplatili 1,2 miliardy, musíme najít řešení," řekl Jan Hamáček. Přijde mu logické snažit se o to, aby stát zaplatil co nejméně. U případné půjčky je podstatné, čím bude zaručena, dodal vicepremiér.
Andrej Babiš však po jednání vlády uvedl, že se kabinet záležitostí nezabýval. "Pokud vím, pan Havlíček hledá řešení mimo Sněmovnu a český rozpočet. U nějakých evropských bankovních institucí. Pan Havlíček to má diskutovat i s naším koaličním partnerem. Očekávám, že proběhne nějaké jednání," poznamenal premiér.
Úvěry mají firmě pomoci překonat dopady zastavení provozu v době pandemie koronaviru. Podmínkou je podle Jana Havlíčka přejmenování firmy na ČSA a udržení 2500 zaměstnanců. Vlastníci společnosti, která ČSA ovládá, jsou do společnosti připraveni vložit 1,6 miliardy Kč, řekl Karel Havlíček po sobotním jednání s prezidentem Milošem Zemanem a jeho expertním týmem.
Na podmínkách pro poskytnutí záruky je podle Karla Havlíčka shoda s vlastníky, patří k nim i klíčová role státu ve věřitelském výboru firmy a zastavení vyplácení dividendy majitelům společnosti na deset let. Tento týden chce Karel Havlíček návrh představit ve Sněmovně na podvýboru pro dopravu. Jednání se podle něj vedou také s věřitelskými bankami.
O pomoci pro Smartwings se mluví posledních několik týdnů. Zástupci vlády včetně premiéra Andreje Babiše možnost podpory připustili, podle nich jde o strategický podnik. Státní záruku naopak nepodporuje ministryně financí Alena Schillerová, k jedné firmě podle ní není možné přistupovat jinak než k ostatním podnikům. Možnost podpory kritizují také někteří zástupci opozice.
Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Téměř poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Firma v minulosti uvedla, že nemá zájem o majetkový vstup státu do společnosti, ale potřebuje od státu půjčku nebo garanci za úvěr na 1,7 až dvě miliardy Kč. V pátek nechala v několika českých denících zveřejnit inzerát, kterým upozorňovala na to, že na rozdíl od desítek jiných leteckých společností pomoc od státu nedostala. Do skupiny patří dopravci Smartwings a ČSA.
Pomoc aerolinkám schválila Francie, Německo či Norsko
Výběr evropských států, které schválily pomoc leteckým společnostem (řazeny abecedně):
Francie - Francie poskytne 15 miliard EUR (asi 401 miliard Kč) na pomoc leteckému a kosmickému průmyslu. Plán, který minulý týden představil ministr hospodářství Bruno Le Maire, zahrnuje přímé vládní investice, dotace, půjčky a záruky za úvěry. Celková částka zahrnuje i pomoc letecké společnosti Air France a výrobci letadel Airbus. Pomoc počítá se sedmi miliardami EUR, které už vláda slíbila poskytnout aerolinkám Air France, a také podporu pro urychlení stávajících objednávek na tankovací letadla od Airbusu a dalšího vojenského vybavení.
Itálie - Italská vláda v březnu oznámila, že převezme plnou kontrolu nad aerolinkami Alitalia, které jsou od května 2017 pod zvláštní správou. Podle italského ministra průmyslu Stefana Patuanelliho by letecká společnost jinak kvůli koronavirové krizi zkrachovala.
Německo - Největší evropská letecká společnost Lufthansa prochází rozsáhlou restrukturalizací, která mimo jiné zahrnuje rušení tisíců pracovních míst či prodej části majetku. Restrukturalizací byl podmíněn záchranný balík za devět miliard EUR (239,4 miliard Kč), který aerolinkám poskytne nový německý fond pro hospodářskou stabilizaci WSF.
EK koncem dubna také schválila Německu plán poskytnout charterové letecké společnosti Condor garanci za úvěr v objemu 550 milionů EUR (15 miliard Kč). Condor obdrží 294 milionů EUR jako pomoc kvůli koronaviru, dalších 256 milionů EUR pak bude určeno na refinancování překlenovacího úvěru. V problémech se firma ocitla už loni v září, kdy zkrachovala její britská mateřská společnost, cestovní kancelář Thomas Cook. Tehdy aerolinky od vlády obdržely překlenovací úvěr 380 milionů EUR.
Norsko - Nízkonákladová letecká společnost Norwegian Air Shuttle si u norské vlády zajistila státní garance za úvěry v objemu tří miliard norských korun (NOK; 7,5 miliardy Kč). Pomoc je součástí plánu restrukturalizace, který má firmě pomoci přežít krizi způsobenou koronavirem. Leteckou společnost tak převzali její věřitelé, mezi nimiž je i banka, nad kterou má kontrolu čínská vláda. Akcionáři, držitelé dluhopisů a pronajímatelé v minulých týdnech souhlasili s návrhem na přeměnu dluhopisů za 12,7 miliardy NOK (32 miliard Kč) na akcie, což byl nutný krok, pokud si firma chtěla zajistit státní garance.
Rakousko - Rakouská vláda se minulý týden dohodla, že aerolinkám Austrian Airlines, které jsou rakouskou divizí německé letecké společnosti Lufthansa, poskytne státní pomoc v hodnotě 450 milionů EUR (12 miliard Kč). Dalších 150 milionů eur aerolinky v rámci dohody obdrží od Lufthansy. Státní pomoc bude zahrnovat kapitálovou injekci 150 milionů EUR a záruky za úvěry v objemu 300 milionů EUR.
Švédsko - Skandinávské aerolinky SAS by měly podle plánu, který na konci dubna schválila EK, dostat pomoc v podobě garancí v celkové hodnotě 137 milionů EUR (3,6 miliardy Kč).
(čtk)
Foto: Smartwings