11. listopadu 2013
Mezinárodní sdružení letecké nákladní dopravy TIACA se opakovaně vyslovilo pro globální rámec snah o snižování emisí z letecké dopravy. Za zastřešující platformu přitom TIACA považuje Mezinárodní organizaci pro civilní letectví ICAO. Mezinárodní svaz leteckých dopravců IATA by podle něj měl přijmout jednoduché tržní řešení v zájmu minimalizace emisí.
TIACA zásadně odmítá kontroverzní zahrnutí letecké dopravy do systému obchodování s emisními povolenkami ETS. Uvítala proto realistické rozhodnutí Evropské komise odložit na základě výsledků zářijového jednání ICAO rozšíření ETS o obor letecké dopravy. Členové TIACA vyzvali Evropskou komisi, aby pokračovala v jednání s ICAO jako reprezentantem celého odvětví. Samo sdružení TIACA je připraveno s ICAO i s dalšími partnery při hledání mechanismu pro definitivní řešení problémů s emisemi těsně spolupracovat – ovšem na čistě tržní bázi.
Odvětví přijímá odpovědnost
Červnová výroční valná hromada IATA v Kapském Městě schválila rezoluci na podporu zavedení ekologické strategie rozvoje do roku 2020 označované jako CNG2020. „Tato akce členů IATA naprosto odpovídá dlouhodobým cílům našeho sdružení. Je důkazem, že letecký sektor přijímá odpovědnost za dopady své činnosti a usiluje o vytvoření trvale udržitelného růstu opírajícího se o globální emisní standard. Principy CNG2020 jednomyslně podporujeme,“ komentoval generální tajemník TIACA Douglas Brittin.
„Odvětví letecké nákladní dopravy v posledních letech učinilo výrazný pokrok při zavádění ,zelených řešení‘. Uvědomujeme si odpovědnost, kterou máme při ochraně životního prostředí. Důraz na ekologický přístup se však vyplácí i z hlediska efektivity. Vyzýváme národní vlády, aby společně dospěly k jednoduché, účinné a trvalé dohodě o emisích. Cítíme to jako přelomovou, historickou událost. Současně nepodceňujeme skutečnost, že nalezení dohody nebude snadné, že bude nutné překonat mnoho překážek, ale přesto nastal čas ‚psát historii‘,“ dodal Douglas Brittin. Letos v dubnu podepsaly ICAO a TIACA deklaraci, podle které obě organizace posílí spolupráci především v technické oblasti.