11. ledna 2011
Česko-německá obchodní komora uspořádala loni na podzim v Praze za účasti předsedy vlády spolkové země Braniborsko Matthiase Platzecka prezentaci Braniborska, které se rozkládá kolem německého hlavního města. Představila na ní i aktuální stav výstavby nového berlínského letiště.
Rozhodnutí vybudovat v Berlíně místo tří stávajících jedno velké letiště padlo v polovině devadesátých let. V letech 1996 až 2006 pak probíhalo plánování a příprava stavby. Stavba byla zahájena v roce 2006; vyžádala si mimo jiné i přesídlení obyvatel dvou obcí.
Letiště se buduje na místě starého východoberlínského letiště Schönefeld, jehož plocha bude rozšířena o 970 hektarů. Celkem bude BBI pokrývat plochu 1470 hektarů, což je ekvivalent plochy 200 fotbalových hřišť.
Terminál s celkovou podlahovou plochou 280 tisíc m2 ve tvaru U má rozměry 220 × 180 × 32 metrů. Bude umístěn mezi dvěma vzletovými a přistávacími drahami, které od sebe budou vzdáleny 1900 metrů. Umístění terminálu, bran a parkovišť mezi obě dráhy zaručí, že většina pozemního hluku zůstane uvnitř letiště. Pasažéři budou mít přístup k domácím, evropským a mezikontinentálním letům z jednoho centrálního terminálu.
Na letišti bude 85 stání letadel a 25 přístupových mostů pro cestující. Centrum pro nákladní dopravu se bude rozkládat na ploše 3,2 hektaru. Jeho počáteční kapacita bude v roce 2012 činit 50 až 60 tisíc tun. Kontrolní věž o výšce 72 metrů ve tvaru elipsy bude postavena na čtyřech nosných stožárech. Poskytne místo pro jedenáct pracovníků, kteří denně odbaví 700 letadel.
Věž je již od listopadu roku 2007 centrem staveniště a nabízí návštěvníkům z výše 32 metrů fascinující pohled na stavbu největšího evropského letiště. Do konce loňského roku ji navštívilo 200 tisíc návštěvníků. Veškeré nejnovější informace o stavbě poskytuje návštěvnický pavilon přímo vedle věže.
Skvělé dopravní napojení
Velkou pozornost projektanti při návrhu letiště věnovali jeho napojení na silniční a železniční síť. Přímo pod terminálem je již vybudována nová šestikolejová železniční stanice se třemi nástupišti. Speciální expres Air Shuttle urazí dvacetikilometrovou vzdálenost do centra Berlína za 20 minut. Spojení letiště s Polskem a Českou republikou budou rovněž zajišťovat vlaky ICE. Celkové náklady na vybudování železničního spojení BBI se budou pohybovat kolem 636 milionů €, z toho 576 milionů uhradí spolková vláda, zbytek hlavní město Berlín a spolková země Braniborsko.
Pokud jde o dálniční spojení, dálnice A 113 spojující Berlín a Drážďany bude přesunuta a rozšířena na šest pruhů a pro BBI na ní bude vybudován samostatný sjezd. Vedení dálnice A 113 podél Teltovského kanálu zajistí napojení na berlínský vnější okruh A10 a na městskou dálnici A100. Silnice 96a do Postupimi bude rozšířena na čtyřpruh.
Počáteční roční kapacita 27 milionů cestujících
Letiště Tempelhof bylo uzavřeno 30. října roku 2008 a letiště Tegel se uzavře při otevření nového letiště Berlin Brandenburg International Airport (BBI). Díky tomu se zlepší životní prostředí pro statisíce obyvatel Berlína a Braniborska, kteří nadále nebudou vystaveni hluku z letadel.
Celkem loni všechna berlínská letiště odbavila zhruba 22 milionů cestujících (v roce 2000 to bylo jen 13 milionů). Počáteční kapacita BBI v prv-ním roce provozu bude 27 milionů pasažérů, postupně ji však bude možné zvyšovat až na 45 milionů pasažérů. Již v příštím roce letiště ve špičce zvládne odbavit až 6500 cestujících.
Celkové finanční náklady na vybudování letiště se odhadují na zhruba 5,5 miliardy €, z toho 2,5 miliardy budou tvořit vlastní stavební výdaje. Na financování se většinově podílelo hlavní město Berlín a spolková země Braniborsko, německá spolková vláda přispěla celkem 26 procenty.
Letiště bude nejprve podrobeno šestiměsíčnímu zkušebnímu provozu. Hlavní převedení provozu pak proběhne během noci 2. června 2012, během níž budou letiště Tegel a Schönefeld uzavřena. V průběhu jediné noci se na BBI přesune veškeré mobilní zařízení, mechanismy a systémy. Ráno 3. června by z nového letiště, které ponese jméno kancléře Willyho Brandta, mělo vzlétnout první letadlo.
Ing. Jaromír Hampl, CSc.