​Nový plán dekarbonizace leteckého sektoru prověří schopnost Evropské komise vnímat realitu

​Nový plán dekarbonizace leteckého sektoru prověří schopnost Evropské komise vnímat realitu

8.2. - Evropské odvětví letectví vyzvalo předsedkyni Evropské komise Ursulu von der Leyenovou, aby stanovila strategii pro letectví, která by odrážela zásadní roli, již letectví hraje v evropském hospodářství a globální konkurenceschopnosti. Tato strategie v oblasti letectví musí přijmout doporučení Maria Draghiho a napomoci přechodu tohoto odvětví na čistý nulový provoz. Evropské letecké společnosti, letiště, poskytovatelé letových navigačních služeb a civilní letecký průmysl proto vypracovali seznam politických doporučení adresovaných Evropské komisi - spolu s aktualizací svého stěžejního plánu dekarbonizace Cíl 2050 - Cesta k nulovému podílu evropského letectví (Destination 2050 — A Route to Net Zero European Aviation).

Aktualizovaný plán obsažený v nové zprávě ukazuje, že čas jednat je právě teď. Letectví může dosáhnout nulových emisí kombinací zlepšení technologií letadel a motorů, zaváděním udržitelného leteckého paliva (SAF), optimalizací řízení letového provozu a provozu letadel a ekonomickými opatřeními. Zpráva ukazuje, že SAF a technologie letadel a motorů se do roku 2050 budou podílet na snížení emisí z 83 %.

To vše vyžaduje, aby komise zintenzivnila a poskytla podporu, která doplní úsilí průmyslu prostřednictvím:

- zavedení průmyslové strategie EU pro SAF spolu s mechanismy pro rychlé snížení nákladů.;

- zajištění toho, aby dohoda o čistém průmyslu a investiční plán pro udržitelnou dopravu (STIP) odrážely strategický význam letectví v Evropě.

- podpory výzkumu a inovací s cílem snížit spotřebu paliva prostřednictvím programů, jako je Clean Aviation pro nové letecké technologie a SESAR pro řízení letového provozu.

„Díky účinným politickým opatřením EU můžeme zajistit zásadní a strategický význam letectví a pokračovat v podpoře sociálního a hospodářského pokroku v celé Evropě. Nová zpráva Destination 2050 ukazuje, že evropský letecký průmysl má jasnou a schůdnou cestu k dosažení čistých nulových emisí uhlíku do roku 2050, ale je třeba okamžitě jednat. Je velmi důležité, aby Evropská komise letos předložila strategii pro letectví, která bude založena na dekarbonizaci a zachování konkurenceschopnosti. Musí se chopit příležitosti a umístit letectví do středu zájmu dohody o čistém průmyslu a investičního plánu pro udržitelnou dopravu a zároveň zjednodušit regulační zátěž a zajistit podpůrný regulační a investiční rámec. Není čas ztrácet čas a jednání dnes zajistí silný, konkurenceschopný a udržitelnější letecký průmysl pro zítřek,“ uvedli předsedové A4E, ACI EUROPE, ASD, CANSO Europe a ERA.

(lan)

Ilustrační foto: Lufthansa Cargo

spinner