27. června 2012
Nejméně na začátek příštího roku se posune otevření nového berlínského letiště, které německé hlavní město původně plánovalo na 3. června. S odvoláním na údaje stavebního úřadu o tom na konci května informoval německý denní tisk. Důvodem dalšího posunu zprovoznění obřího projektu v hodnotě 2,5 miliardy € (62,8 miliardy Kč) zřejmě nejsou jen problémy s protipožárním zabezpečením, o nichž v květnu na mimořádné tiskové konferenci referovali zástupci provozovatele letiště, ale také nefunkčnosti při odbavování zavazadel, při bezpečnostních kontrolách i na dalších místech.
Dobudovávané letiště Willyho Brandta na jižním okraji Berlína nahradí obě současná metropolitní letiště – Tegel a Schönefeld. Jejich připravovaný přesun, který měl vyvrcholit unikátní stěhovací akcí v noci z 2. na 3. června (viz DN 12/12), vedení letiště v květnu s okamžitou platností zastavilo, aby mohly být urychleně přepracovány letové plány pro letní sezonu.
O výstavbě nového berlínského letiště, které vzniká rozšířením Schönefeldu, bylo rozhodnuto už v roce 1996. Stavět se však začalo až o 12 let později. Původně mělo zahájit provoz již loni v listopadu. Kvůli insolvenci jedné ze stavebních firem a potřebě vybudovat dodatečné pavilony pro nové bezpečnostní skenery na tekutiny Berlín nakonec předloni termín posunul na začátek letošního června.
Berlínský primátor Klaus Wowereit vyčíslil měsíční ztráty kvůli novému zdržení na 15 milionů € (378 milionů Kč). Podle předsedy braniborské obchodní a průmyslové komory Victora Stimminga letiště riskuje hlavně ztrátu image. Obě největší německé letecké společnosti, Lufthansa a Air Berlin, již oznámily, že kvůli odkladům budou po provozovateli požadovat náhradu škod. Musí nyní přesunout lety na zcela vytížený Tegel. Současně tam musí přestěhovat zásoby paliva a náhradní díly, které už začaly skladovat v nových prostorách, což si vyžádá další náklady.
Nové berlínské letiště má ročně odbavovat nejméně 27 milionů cestujících, jeho kapacita se může zvýšit až na 45 milionů cestujících za rok. Nejmodernější vzdušný přístav v Evropě se má rovněž stát největším zaměstnavatelem v regionu. Přímo dá práci asi 20 tisícům lidí, dalších 40 tisíc pracovních míst na něj bude navázáno nepřímo.
(čtk)