Řízení letového provozu

ŘLP: Výsledky provozu svědčí o stabilizaci letecké dopravy

ŘLP: Výsledky provozu svědčí o stabilizaci letecké dopravy

Do konce června využilo český vzdušný prostor celkem 325 123 letů. Velmi mírný meziroční pokles odpovídá současným trendům, jež zaznamenávají i ostatní evropské země. Vyplývá to ze statistiky, kterou minulý týden zveřejnilo Řízení leteckého provozu ČR (ŘLP). Z hlediska ekonomického vyjádření vývoje provozu (v tzv. přeletových jednotkách) podnik za prvních šest měsíců vykázal meziroční nárůst o 1,38 procenta.

„I přes mírný pokles objemu provozu lze konstatovat, že meziročně dochází v českém vzdušném prostoru k nárůstu počtu proletěných kilometrů a zvyšuje se i maximální vzletová hmotnost letadel, která český vzdušný prostor využívají,“ uvedl mluvčí ŘLP Richard Klíma. S ohledem na skutečnost, že mezi provozně nejsilnější období patří měsíce červenec a srpen (v těchto měsících provoz pravidelně překračuje hranici 70 tisíc pohybů), lze podle něj očekávat, že ŘLP stejně jako v minulých letech naplní všechny stanovené hospodářské ukazatele.

Poplatky pod evropským průměrem

Největším zákazníkem státního podniku je nadále německá Luft-hansa před leteckou společností Emirates. ŘLP dlouhodobě zaznamenává také výrazný nárůst zájmu o využití českého vzdušného prostoru ze strany leteckých dopravců Turkish Airlines a Qatar Airlines. ŘLP v posledních pěti letech nezvýšilo ceny za poskytované služby a se svou cenou za přeletovou jednotku (46 €) se drží pod evropským cenovým průměrem, který činí 57 €.

Velmi dobře se podle statistik ŘLP vyvíjí zpoždění letadel, které je výrazně pod úrovní 0,15 minuty na provedený let doporučenou Evropskou organizací pro bezpečnost letového provozu (EUROCONTROL). V českém vzdušném prostoru bylo současně dosaženo optimální úrovně kapacity: celkem 156 pohybů za hodinu přesně odpovídá požadavkům letového provozu ve špičkových hodinách. Průměrně se v českém vzdušném prostoru v prvních šesti měsících roku denně odehrávalo 2100 pohybů letadel.

K velice pozitivním výsledkům v oblasti zpoždění a zvýšení kapacity českého vzdušného prostoru přispělo i to, že v průběhu první poloviny roku ŘLP pokročilo v realizaci významných prvků civilně-vojenské integrace oblastních služeb řízení letového provozu. Jedná se o nepřetržitou přítomnost příslušníků Armády ČR v provozním sále střediska řízení letového provozu v Jenči u Prahy a současně o aplikaci principů flexibilního využívání vzdušného prostoru. Aktuální informace o aktivitách vojenského letectva jsou nově průběžně koordinovány s civilní složkou řízení letového provozu, která následně může flexibilně využívat pro civilní provoz i vzdušné prostory využívané pro potřeby vojenského letectva.

„Vytvořením společného civilně-vojenského pracoviště pro uspořádání vzdušného prostoru byla racionalizována a optimalizována technologie práce při aktivaci & deaktivaci omezených prostorů, čímž bylo dosaženo vyšší efektivnosti a pružnosti při využívání vzdušného prostoru České republiky pro všechny jeho uživatele,“ uvedl při této příležitosti ředitel odboru vojenského letectví ministerstva obrany plukovník Petr Brouček.

Tomáš Johánek

spinner