Řízení letového provozu

ŘLP zrekonstruovalo technický blok v Ruzyni

ŘLP zrekonstruovalo technický blok v Ruzyni

Řízení letového provozu (ŘLP) dokončilo na přelomu loňského a letošního roku na ruzyňském letišti rekonstrukci řídicí věže, která slouží jako základní prvek pro poskytování dispečerských služeb na letišti. Měla by uspokojit potřeby ŘLP na Ruzyni minimálně do roku 2030 a počítá i s vybudováním nové paralelní vzletové a přistávací dráhy. Část budovy bude ŘLP komerčně pronajímat.

Technický blok ŘLP začal sloužit řízení letového provozu na největším českém letišti v roce 1972. Letos dokončená rekonstrukce byla v jeho téměř čtyřicetileté historii první a úplnou, jejím cílem bylo zvýšit bezpečnost a kvalitu služeb a zajistit vhodné zázemí pro řídící letového provozu i používané technologie. Rekonstrukci Technického bloku umožnilo zprovoznění národního střediska ŘLP v Jenči u Prahy, odkud se řídí zejména přelety letadel v českém vzdušném prostoru. Samotné přistávání letadel na Ruzyni a pohyb letadel po letištní ploše je pak pod dohledem dispečerů sídlících právě v Technickém bloku. „Chceme, aby Technický blok opět sloužil nejméně třicet let. Proto jsme při jeho rekonstrukci brali v úvahu i rozvojové plány pražského letiště až do roku 2030. Nebude tak ani v budoucnu nutné stavět novou řídicí věž,“ řekl generální ředitel ŘLP Jan Klas.

Věž ve třináctém patře Technického bloku je vysoká 42 metrů a dispečeři z ní mají výborný rozhled po celém letišti. V dalších patrech je mimo jiné odpočinková místnost dispečerů, záložní stanoviště řídících letištní věže a technický sál, tedy velín, z něhož lze plynule komunikovat s dispečery v Jenči.

Nevyhovující a zastaralé prostorové, elektroinstalační, protipožární a hygienické podmínky, včetně potřeby vytvořit z Technického bloku moderní zázemí pro řídící letištní věž, byly v roce 2007 hlavními důvody pro rozhodnutí vedení podniku o zásadní rekonstrukci Technického bloku. Cílem rekonstrukce bylo také vytvoření vhodného prostředí pro vývoj nových technologií a systémů, včetně jejich testování či vytvoření vhodných podmínek pro partnery a dodavatele (Armáda ČR a Český hydrometeorologický ústav) a komerční pronájem volných prostor či posílení bezpečnosti (security) celého objektu.

Celkové náklady na rekonstrukci Technického bloku skončily těsně pod hranicí 300 milionů Kč. Tomáš Johánek

spinner