Řízení letového provozu

Single European Sky v malém: FAB EC míří k dohodě

Single European Sky v malém: FAB EC míří k dohodě

Po řadě průtahů začalo být reálné dosažení pokroku při jednání o revizi letových koridorů v rámci prvního a největšího evropského funkčního bloku řízení letového provozu – FAB EC. V polovině října by se měli zástupci členských zemí – Německa, Belgie, Francie, Lucemburska, Nizozemska a Švýcarska – setkat a jednat o návrzích konkrétních změn mezinárodních letových tras.

Příkladem pozitivního posunu při vytváření bloku je dohoda z konce loňského roku mezi Německem a Nizozemskem o 190 nových volných trasách pro letový provoz mezi Německem a zeměmi Beneluxu. V praxi by měla pro letecké společnosti přinést roční úsporu 30 tisíc tun leteckého paliva. Rozhovory komplikovaly oprávněné obavy o změnu počtu přeletů v důsledku využívání nových tras, kvůli níž některé země přijdou o část příjmů. Za jediné řešení se považuje vytvoření spravedlivého a transparentního kompenzačního mechanismu, na němž nyní všechny zúčastněné strany pracují.

Česká republika, Slovensko a pět dalších zemí střední a východní Evropy (Chorvatsko, Maďarsko, Slovinsko, Rakousko a Bosna a Hercegovina) podepsaly dohodu o vytvoření středoevropského funkčního bloku vzdušného prostoru – FAB CE (Central Europe) – v květnu roku 2011. Praktické naplňování dohody o vzniku druhého největšího evropského bloku však zatím za FAB EC zaostává.

spinner