23. dubna 2020, čtk
23.4. - Letecké společnosti musejí od prvního okamžiku zákazníkům jasně ukazovat cenu letenky včetně daně z přidané hodnoty i všech povinných poplatků. Rozhodl o tom Soudní dvůr Evropské unie, na který se obrátila italská justice kvůli praktikám společnosti Ryanair. Všechny nevolitelné složky ceny letenek musejí podle soudu aerolinky uvádět již od prvního kroku rezervace.
Na unijní soud v Lucemburku se obrátila italská Státní rada, která rozhoduje ve věcech příslušejících správním soudům. Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair předtím soudně napadla rozhodnutí italského antimonopolního úřadu, kterému se nelíbilo, že Ryanair od začátku rezervačního procesu neuvádí některé součásti ceny letenky, jako je poplatek za úhradu kartou.
Soud konstatoval, že poplatky, které jsou "nevyhnutelné a předvídatelné, proto musejí být uvedeny v počáteční cenové nabídce". Pokud jsou některé části ceny pouze volitelné, lze je podle nejvyššího orgánu unijní justice přidat až v průběhu rezervace.
Ryanair podle soudu již na začátku musí do ceny započítat poplatek za úhradu kartou, i když dává možnost platit bez zvláštní taxy určitým typem karty. Tímto omezením totiž zvýhodňuje klienty, kteří vlastní zmíněný druh karet, zatímco ostatním nedává možnost výběru. Proto je poplatek základní součástí ceny, konstatoval soud.
Daň z přidané hodnoty musí být od začátku započítávána do základní ceny letenky, pro volitelné další služby ji aerolinky podle soudu uvádět nemusejí.
Naproti tomu poplatky za internetové odbavení není nutné uvádět jako součást ceny, pokud dá letecká společnost alespoň jednu možnost odbavit se bezplatně, například přímo na přepážce, rozhodl unijní soud.
(čtk)
Foto: Ryanair