Spor ČR a Ruska vedl ke zrušení letů Aeroflotu, bude se dál jednat

Spor ČR a Ruska vedl ke zrušení letů Aeroflotu, bude se dál jednat

3.7. - Ve zrušení čtyř zpátečních letů ruské společnosti Aeroflot mezi Prahou a Moskvou včera vyústil spor ruských a českých úřadů o povolení k přeletům. Česko podle ministerstva dopravy zrušilo povolení spojům Aeroflotu poté, co Rusko omezilo přelety ČSA přes sibiřskou část ruského území. Povolení pro ruské aerolinky v Česku i pro přelety ČSA přes Sibiř byla nakonec dočasně obnovena do 7. července, o provozu se bude dál jednat příští týden.

Rusko patří k dlouhodobě nejvytíženějším leteckým destinacím z Česka. Včerejší situace v letecké dopravě mezi oběma zeměmi je podle ministerstva dopravy výsledkem toho, že Rusko jednostranně omezilo přelety ČSA přes Sibiř, což se dotklo linky českého dopravce z Prahy do jihokorejského Soulu. Česká strana omezila lety ruských dopravců jako odvetné opatření. „Snahou české strany není blokovat letecký provoz mezi oběma státy, nicméně musí hájit oprávněné zájmy svých leteckých dopravců,“ uvedlo ministerstvo.

ČSA patří do skupiny Smartwings, jejíž šéf Jiří Šimáně řekl Lidovým novinám, že příčinou obchodního sporu byla snaha přidat lety ruským dopravcům. Když s tím české ministerstvo dopravy nesouhlasilo, ruská strana spustila odvetu a zakázala ČSA létat přes Sibiř. Poté následovalo včerejší omezení pro ruské dopravce, kteří zajišťují cesty do Prahy.

ČSA se o odebrání práv k přeletu přes Sibiř dozvěděly na jednání s ruským ministerstvem dopravy 25. června. Podle společnosti jí přitom tuto možnost garantovala mezivládní dohoda mezi Českem a Ruskem z roku 2005. „Tento jednostranný krok ruské strany považujeme za zcela bezprecedentní a ohrožující naše obchodní zájmy na lince Praha - Soul,“ uvedla mluvčí dopravce Vladimíra Dufková.

Situaci komplikují i letecké dohody mezi Českem a Ruskem, které jsou zastaralé a v mnoha ohledech omezující. Expert na leteckou dopravu Michal Čupa upozornil, že provoz mezi oběma zeměmi je stále formálně podřízen mezivládní dohodě z roku 1966, jejíž obsah je však už v současné době v mnohém přežitý. Například předpokládá stejný počet frekvencí a kapacit pro dopravce z obou stran. Ačkoliv oba státy každoročně podmínky uvolňují, oproti jiným zemím jsou pravidla stále velmi složitá.

Michal Čupa navíc připustil, že zastavení leteckého provozu může mít horší dopady pro Česko. Současná situace totiž vyvolává nejistotu, což může mít za následek pokles turistů směřujících z Ruska do České republiky a tím i případné ekonomické ztráty.

O hospodaření mezinárodního letiště v Karlových Varech se kvůli sporu obává Karlovarský kraj. Jediný pravidelný let na letiště provozuje Pobeda, nízkonákladová dceřiná společnost Aeroflotu. „V současnosti se jedná o klíčové spojení z karlovarského letiště do Moskvy a zpět a výpadek by způsobil závažné problémy v hospodaření letiště,“ uvedla hejtmanka Karlovarského kraje Jana Mračková Vildumetzová.

Ruské ministerstvo dopravy podle tamních médií dává vinu za porušení dohody o leteckém spojení s Ruskem českým úřadům. Nejmenovaný činitel blízký vedení ruské letecké dopravy agentuře TASS řekl, že omezení počtu letů Aeroflotu z Moskvy do Prahy a zpět bylo zavedeno, protože ministerstva dopravy Česka a Ruska se nedokázala domluvit na počtu letů národních leteckých společností.

TASS také poznamenal, že trasy přes Sibiř jsou nejkratší a nejvýhodnější pro mnohé zahraniční letecké společnosti při přeletech z Evropy do Asie. Pro tyto lety je nutný souhlas Ruska a jsou spojené s kompenzačními poplatky.

České omezení se původně spolu s Aeroflotem týkalo také dopravců Rossiya Airlines, Pobeda, Ural Airlines a Siberian Airlines. Vedle Aeroflotu oznámily zrušení svých včerejších spojů také Ural Airlines (Uralskije avialinii) s tím, že pozastavují lety do Prahy z Jekatěrinburgu a letiště Žukovskij u Moskvy. Už dopoledne ale generální ředitel Sergej Skuratov agentuře TASS řekl, že společnost lety z Jekatěrinburgu do Prahy obnovuje.

(čtk)

Foto: Pixabay

spinner