2. ledna 2013
Americký prezident Barack Obama podepsal na konci listopadu zákon, který má chránit americké letecké společnosti před platbami za emise oxidu uhličitého při letech do a ze zemí Evropské unie. Učinil tak, přestože Evropská komise mezitím ustoupila mezinárodnímu tlaku a platnost svého jednostranného opatření navrhla na jeden rok odložit.
Návrh zákona v září jednomyslně schválil jinak ostře rozdělený Senát a hned po volební přestávce se obě sněmovny Kongresu dohodly na společné verzi. Jeden z prvních zákonů, které Barack Obama po vyhraných prezidentských volbách podepsal, dává ministerstvu dopravy USA pravomoc zabránit americkým dopravcům, aby se účastnili evropského systému obchodování s povolenkami.
Mluvčí Bílého domu Clark Stevens zdůraznil, že Obamova vláda má zájem o snižování leteckých emisí doma i ve světě, jednostranný krok Evropské unie je však podle něj krok špatným směrem. Dodal, že Wa-shington chce dosáhnout pokroku v globálních jednáních o emisích v rámci Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO), součásti systému OSN.
Evropská unie pod tlakem
Evropská unie uvedla v lednu do praxe normu, která nutí dopravce, aby se stali součástí systému obchodování s povolenkami. Řada jejích velkých obchodních partnerů to však odmítla jako jednostranný krok v době, kdy se o tomto problému jedná v rámci OSN. Nakonec Evropská komise v listopadu oznámila, že uplatňování normy „zmrazí“, avšak začne ji opět vymáhat za rok, pokud ICAO nedospěje ke globální dohodě.
(čtk)