1. dubna 2013
Vstup strategického partnera není jen logickým vyústěním tohoto programu, ale i požadavkem Evropské komise. Ta jím podmínila souhlas s přijetím 2,5miliardového úvěru od státní firmy Osinek, který ČSA získaly za údajně výhodnějších podmínek.
Nový partner garantuje budoucnost ČSA
Korean Airlines budou podle Miroslava Kalouska garantovat budoucnost Českých aerolinií. Budou garantem i pro zaměstnanost v této společnosti a v neposlední řadě přispějí i k rozvoji pražského letiště, řekl ministr. Vstup investora ale bude mít i negativní dopad, uvedl Michal Hrnčíř z advokátní kanceláře Vilímková, Dudák & Partners. Stát tímto prodejem fakticky přijde o možnost samostatně rozhodovat o zásadních věcech spojených s ČSA. Jako příklad uvedl zvýšení či snížení základního kapitálu či změnu stanov, což jsou procedury, ve kterých je potřeba získat na valné hromadě vyšší shodu než prostou většinu hlasů. „V souvislosti s prodejem takto velkého podílu lze logicky očekávat změny v managementu a orgánech ČSA, přesněji dosazení zástupců nového vlastníka,“ uvedl. Hodnota celých ČSA podle nedávného odhadu společnosti Ernst & Young činí 148 milionů Kč, cena nabízená Korejci tak podle odborníků odpovídá hodnotě požadovaného podílu. Kromě Korean Air o ČSA zprvu projevily zájem rovněž Qatar Airways. Tento dopravce ale nakonec závaznou nabídku ke koupi nepodal.
Výnosy z prodeje půjdou do Českého Aeroholdingu
Celých 67,5 milionu Kč za prodej podílu ČSA půjde podle Kalouska do Českého Aeroholdingu. Ten kromě ČSA a pražského letiště sdružuje rovněž bývalé dceřiné společnosti aerolinií – Czech Airlines Technics, Czech Airlines Handling, který se zabývá odbavováním cestujících a letadel, Czech Airlines Services, které působí jako pracovní agentura, a charterového dopravce Holidays Czech Airlines. Poslední jmenovaná společnost bude nyní muset trh charterové dopravy opustit. Odchod Holidays Czech Airlines z tohoto segmentu leteckých služeb byl součástí dohody vlády se soukromým dopravcem Travel Service, který oplátkou stáhne žaloby kvůli údajné nedovolené podpoře v souvislosti s výše uvedeným 2,5miliardovým úvěrem. Podle dřívějšího vyjádření aeroholdingu Holidays nezaniknou, ale budou se specializovat na pronájem šesti vlastních letadel.
Pokusy o prodej ČSA zatím končily špatně
České aerolinie v současnosti provozují 28 letadel a zaměstnávají přibližně 1600 lidí. Korean Air zaměstnává zhruba 21 tisíc lidí a provozuje 146 letadel. Stejně jako ČSA jsou členem aliance Sky-Team, která má dnes dvacítku členů. Vláda se ČSA snažila prodat už v lednu 2009. Ve druhém kole výběrového řízení tehdy zůstalo jen konsorcium Unimex a Travel Servis, které za aerolinie nabídlo miliardu Kč s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule; v pololetí ale bylo v minusu přes 700 milionů Kč. Vláda posléze rozhodla, že ČSA konsorciu neprodá, protože vítězné konsorcium si podle ní kladlo řadu nepřijatelných podmínek. Původně se očekával výnos z privatizace ČSA v rozmezí tří až pěti miliard Kč.
(čtk)