15. března 2011
Cenová ujednání v letecké nákladní dopravě mohou dopravce a speditéry přijít velmi draho. V současné době registrují soudy na celém světě žaloby v objemu víc než pěti miliard €, oznámil na přelomu roku Dirk Steiger, ředitel německé společnosti Aviainform, která se specializuje na poradenství v oblasti letecké nákladní dopravy.
V uplynulých měsících padla v USA, Kanadě, Evropské unii, Jižní Koreji a na Novém Zélandu řada rozsudků, v nichž soudy provinilcům udělily pokutu v úhrnné hodnotě 1,8 miliardy €. Odsoudili k ní celkem 23 leteckých společností a sedm spedičních podniků. Největší „flastr“ – 550 milionů € – dostal francouzsko-nizozemský koncern Air France-KLM. Dirk Steiger varoval před tím, že vlna žalob proti kartelovým praktikám by mohla mnohé aktéry přivést do vážných finančních potíží. Konkrétní případy však nechtěl komentovat.
Podle odhadů expertů společnosti Aviainform kontroluje zhruba polovinu globálního trhu letecké nákladní dopravy osmnáct velkých spedic. Zbylých 50 procent připadá na 39 tisíc menších spedičních firem. Žebříček nejvlivnějších vedou dceřiné podniky německých gigantů Deutsche Post (DHL) a Deutsche Bahn (DB Schenker), následuje opět německý podnik Kühne + Nagel a švýcarská Panalpina. Na páté příčce figuruje japonský Nippon Express před americkými společnostmi Expeditors International a United Parcel Service.
Dirk Steiger se domnívá, že význam asijsko-pacifického prostoru pro světovou leteckou nákladní dopravu se letos bude dále zvyšovat. Loni region získal podíl 38,1 procenta, letos Aviainform očekává navýšení na 39,3 procenta. Prognóza se kvůli možnosti srovnání dat s výkony spedičních firem zakládá na předpokládané tonáži, nikoli na tunokilometrech, které jsou obvyklým ukazatelem statistik leteckých dopravců. Severní Amerika zůstane letos s 22,2 procenta na prakticky stejné úrovni jako v roce 2010 (22,4 procenta). Evropa a země Společenství nezávislých států z tržního „koláče“ získají podíl ve výši 25,9 procenta (vloni 25,6 procenta).
V „kurzu“ budou letos podle Dirka Steigera čtyři hlavní tepny letecké nákladní dopravy: vnitroasijský provoz (22,5 procenta), doprava mezi Asií a Amerikou (18,7 procenta), asijsko-evropský provoz (13,9 procenta) a doprava mezi Evropou a Amerikou (10,3 procenta).