eToro: Ceny nákladní dopravy prudce rostou, zdražování v obchodech je na obzoru

eToro: Ceny nákladní dopravy prudce rostou, zdražování v obchodech je na obzoru

6.7. - „Ceny námořní přepravy již řadu týdnů rostou. Průměrné náklady na přepravu kontejneru jsou nyní o více než 250 % vyšší než před rokem. A ceny by mohly růst i nadále, což by mohlo značně zatížit obchod a boj s inflací. Za mnohé výrobky zaplatíme více a klesnou i zisky maloobchodníků. Na druhou stranu z toho těží lodní společnosti, přičemž akcie společnosti Maersk minulý týden vzrostly o více než 8 %.“ Uvedl to Paweł Majtkowski, Analytik společnosti eToro, jehož komentář přinášíme v původním znění.

Ceny námořní přepravy, tedy náklady na přepravu zboží po celém světě, v posledních týdnech neustále rostou. Podle poradenské společnosti Drewry činí nyní náklady na přepravu standardního námořního kontejneru (76,2 m3, do kterého se vejde 25 europalet) v průměru 5318 USD, což je o 256 % více než před rokem. Průměrná cena přepravy za prvních šest měsíců letošního roku činila 3579 USD, což je o 30 % více než průměr za posledních 10 let (2748 USD).

Útoky Hútíů na lodě v Rudém moři donutily námořní nákladní lodě vyhnout se této oblasti a zvolit delší trasy. Alternativní lodní trasy kolem jižní Afriky nejenže prodlužují vzdálenost o přibližně 11 000 námořních mil (a dobu přepravy o 1-2 týdny), ale také zvyšují náklady na palivo přibližně o 1 milion dolarů na jednu plavbu. V důsledku toho se průměrné náklady na přepravu na trase Šanghaj-Rotterdam zvýšily nejvíce ze všech 8 hlavních tras, a to o 458 % za posledních 12 měsíců. Na této trase chybí 10-15 % kapacity.

Ve světě se objevují i další omezení. V Panamském průplavu byla kvůli nízkému stavu vody snížena rychlost lodí. Snížilo se také množství nákladu, které mohou lodě přepravovat. V důsledku toho trvá přeprava zásilek z Číny na východní pobřeží USA přibližně o 7-10 dní déle. Singapur, druhý největší přístav na světě, rovněž vykazuje známky přetížení. Obvykle se zde lodě zastavují na jeden nebo dva dny, ale nyní jsou některé z nich nuceny svůj pobyt prodloužit.

Všechny tyto podmínky spolu se silnou poptávkou z USA a Evropy ženou ceny výš. Z toho těží kontejneroví přepravci. Cena akcií společnosti Hapag-Lloyd vzrostla od začátku roku o téměř 16 %, ačkoli za posledních 12 měsíců ztratila více než 15 %. Akcie společnosti Maersk naopak za posledních pět dní posílily o více než 8 %, ale od začátku roku klesly o 2 %.

S rostoucími cenami námořní přepravy rostou i ceny letecké přepravy. Podle společnosti Xeneta byly ceny zásilek ze Střední Asie a Blízkého východu do Evropy v květnu o 110 % vyšší než před rokem. Sazby na trasách z jihovýchodní Asie a Číny do Severní Ameriky vzrostly o 65, resp. 43 %, zatímco sazby na trase Čína-Evropa zaznamenaly rovněž dvouciferný růst, když meziročně vzrostly o 34 %.

Rostoucí náklady na dopravu budou znamenat vyšší ceny většiny importovaných výrobků. Některé výrobky mohou dorazit se zpožděním, což může způsobit i dočasný nedostatek. A rostoucí ceny by mohly zvýšit inflační tlaky. A to v době, kdy současné napětí mezi USA/Evropou a Čínou může vést k dalším clům nebo obchodním omezením.

Paweł Majtkowski

Foto: eToro

spinner