Evropa/Severní Amerika

Kontejnerový provoz Rotterdam-USA/Kanada loni mírně vzrostl

V loňském roce se kontejnerový provoz mezi nizozemským přístavem Rotterdam a Severní Amerikou zvýšil o osm procent na 941 tisíc TEU. Tento nárůst mírně překonal provoz mezi Rotterdamem a ostatními regiony (7 procent). Překlad v dalším (z hlediska kontejnerového provozu se Severní Amerikou) významném evropském přístavu – Bremerhavenu – dosáhl podobné úrovně, bylo odbaveno 840 tisíc TEU. Přístavní správa to uvedla v září.

Překlad pro americké přístavy na atlantském pobřeží dosáhl v loňském roce hodnoty sedmi procent. Procento navíc zajistil silnější provoz s Kanadou, která ovšem sama částečně slouží jako překladový uzel pro USA. Pro Rotterdam je nejvýznamnějším kanadským přístavem Halifax, zatímco s Torontem a Montrealem je provoz zcela zanedbatelný.

Nárůst provozu mezi Rotterdamem a atlantskými přístavy USA se opíral téměř výhradně o provoz západním směrem (+12,5 procenta). V případě přístavu Halifax byla situace přesně opačná: západním směrem bylo z Rotterdamu přepraveno o 15,7 procenta kontejnerů více, zatímco na východ do Rotterdamu dorazilo o 36,4 procenta kontejnerů více než v roce 2001. Všechny přístavy v USA mají s Rotterdamem „pasivní bilanci“ – na východ směřovalo o 1,6 procenta více kontejnerů, zatímco západním směrem putovalo o 10 procent více kontejnerů.

Druhé čtvrtletí loňského roku bylo pro kontejnerový provoz mezi Rotterdamem a severoamerickými přístavy podstatně lepší než první: přepravilo se 238 tisíc TEU oproti 197 tisícům TEU z prvního čtvrtletí. Třetí a čtvrté čtvrtletí se pohybovala na stejně vysoké úrovni – 246 tisíc TEU. V uplynulých pěti letech (období 1997 až 2002) vzrostl kontejnerový provoz mezi Rotterdamem a atlantskými přístavy USA jen nepatrně, a to zejména kvůli propadu v letech 1999 až 2001. Výpadek se podařilo více než nahradit vyšším provozem mezi Rotterdamem a přístavy v Kanadě a americkými přístavy v Mexickém zálivu.

n

spinner