Lodě dvou velkých dopravních firem se vracejí do Rudého moře

Lodě dvou velkých dopravních firem se vracejí do Rudého moře

28.12. - Plavidla francouzské dopravní skupiny CMA CGM se po útocích jemenských povstaleckých Húsíů vracejí do Rudého moře, totéž činí lodě konkurenční společnosti Maersk. S odkazem na sdělení obou přepravních gigantů o tom včera informovala agentura AFP. Obě firmy jsou důležité mimo jiné i pro přepravu ropy.

"Některé lodě propluly Rudým mořem," uvedla CMA CGM v tiskové zprávě. "Plánujeme postupně zvýšit tranzit našich lodí Suezským průplavem," dodala.

Dánská společnost Maersk oznámila, že několik desítek kontejnerových lodí nasměrovala na příští týdny k Suezskému průplavu a Rudému moři. To je podle agentury Reuters další známka toho, že se velcí námořní dopravci vracejí na tuto trasu.

Přední světové dopravní společnosti, včetně kontejnerových gigantů Maersk a Hapag-Lloyd, přestaly využívat trasy v Rudém moři, když Húsíové začátkem tohoto měsíce začali útočit na plavidla. Jemenští povstalci se hlásí k solidaritě s palestinským hnutím Hamás v jeho válce proti Izraeli v Pásmu Gazy. Tvrdí, že útočí jen proti lodím plujícím u jemenského pobřeží, které mají podle nich vazby na Izrael.

Společnost Maersk uvedla, že se připravuje na návrat do Rudého moře pro cesty na východ i na západ, přičemž se odvolávala na nasazení námořní koalice pod vedením USA na ochranu plavidel před útoky Húsíů, ale poskytla jen málo podrobností. Francouzská společnost CMA CGM podobně sdělila, že zvyšuje počet plavidel proplouvajících Suezským průplavem.

Mezi plavidly uvedenými v dnešní zprávě společnosti Maersk klientům byla i loď Maren Maersk, která 24. prosince vyplula z Tangeru a v plánu měla pokračovat Suezským průplavem s předpokládaným příjezdem do Singapuru 14. ledna. Z dokumentu však vyplývá, že mnoho plavidel společnosti Maersk má stále naplánovanou cestu kolem Afriky.

Společnost Maersk od 19. prosince přesměrovala lodě kolem Afriky, tedy přes mys Dobré naděje, aby se vyhnula útokům. To ale zákazníkům zvýšilo poplatky a prodloužilo dobu přepravy zboží z Asie do Evropy a na východní pobřeží Severní Ameriky o několik týdnů.

Německý konkurent Hapag-Lloyd stále považuje situaci za příliš nebezpečnou pro průjezd Suezským průplavem, uvedl dnes mluvčí společnosti. Dodal, že firma bude i nadále přesměrovávat své lodě přes mys Dobré naděje. "Průběžně vyhodnocujeme situaci a další přezkoumání plánujeme na pátek," uvedl mluvčí.

(čtk)

Ilustrační foto: CMA CGM

spinner