17. dubna 2003
Na březnovém zasedání Námořního klubu Svazu spedice a logistiky ČR se jeho účastníci zabývali naléhavými problémy námořní spedice, záležitostmi rejdařského a agentského sektoru, ale také současným děním v námořních přístavech a v oboru vnitrozemské plavby. Na zasedání se mimo jiné představila i přístavní překládková společnost přístavu Cuxhaven – Cuxport. Její marketingový ředitel V. W. Tholi účastníky zasedání podrobně informoval o současné nabídce tohoto dynamicky se rozvíjejícího přístavu v ústí Labe asi sto kilometrů severozápadně od Hamburku.
Přístav využívá přistávací molo o délce jednoho kilometru, které je vybaveno řadou speciálních zařízení včetně nájezdových ramp pro obsluhu plavidel Ro/Ro. Přístav má k dispozici moderní překládkovou techniku, jež umožňuje manipulaci se zásilkami o hmotnosti až 110 tun. Mezi nejvytíženější přepravní relace tohoto přístavu patří spoje do Velké Británie a Skandinávie.
Ředitel obchodní sekce Československé plavby labské ing. Pavel Hamalčík účastníky zasedání informoval o tom, co jeho společnost nabízí po posledních změnách majetkových vztahů. Řekl, že podnik s téměř čtyřmi stovkami zaměstnanců počítá se zeštíhlením, především v oblasti správy. Vedení ČSPL předpokládá, že pokud budou letos dobré plavební podmínky, společnost by mohla přepravit až tři čtvrtě miliónu tun zboží. ČSPL nabízí také služby v pozemní dopravě a logistické služby, ale nehodlá vstupovat do otevřeného konkurenčního boje s českými spedičními firmami.
Předmětem zájmu účastníků zasedání byl i osud českého území v Hamburku, které ČSR připadlo ve dvacátých letech minulého století na základě závěrů Versailleské smlouvy. Majetkové vztahy se podle Pavla Hamalčíka v současné době řeší a zatím se nezdá, že by ČR po zemětřesení v ČSPL o území ve významném přístavu přišla.
Účastníci zasedání klubu se dále věnovali vývoji námořního práva. V Evropské unii totiž právě vrcholí krize ohledně takzvaného „přístavního balíčku“. Evropská komise v podobě balíčku připravila návrh liberalizační směrnice pro přístavní služby, která se však poslancům Evropského parlamentu zdá zřejmě až příliš liberální.
Účastníci zasedání se rovněž dozvěděli, že s velkými potížemi se v současnosti v souvislosti s protiteroristickými opatřeními potýká doprava kontejnerů do USA. Podle sekretariátu SSL převládá mezi podniky tendence účtovat zákazníkům poplatky za práci spojenou s dodržováním nového, přísnějšího systému.
(ja)