Námořní klub SSL

Námořní zásilky poputují do USA složitěji než doposud

Říjnové zasedání Námořního klubu Svazu spedice a logistiky ČR mělo za předsednictví Jiřího Šťastného tradičně značně bohatý program. Dominovalo mu jednání o kontrolních opatřeních úřadů USA ve vztahu k exportu a importu po moři. Zasedání se zúčastnili četní zástupci námořní spedice, reprezentace námořních přístavů v ČR, námořních agentur a také některých rejdařství.

Účastníci klubového zasedání se seznámili nejen s návrhem zákona, který by měl v USA zakrátko vstoupit v platnost, ale také s připomínkami, které k němu vznesly mezinárodní nevládní organizace z oblasti spedice a námořní dopravy, a také zákaznické svazy. Podle návrhu zákona bude pro všechny zásilky, které budou vstupovat jakoukoli dopravní cestou na území USA, povinné předběžné ohlášení (Advance Information), týkající se například jejich obsahu či odesilatele. V námořní kontejnerové dopravě půjde o hlášení o obsahu 11 miliónů kontejnerů, jež se ročně na americkém pobřeží vykládají. Přitom kontejnery sběrných zásilek mohou mít až 50 jednotlivých položek!

Pro celou agendu se v USA buduje velmi rozsáhlý elektronický systém přenosu dat, zatím však ještě zůstává řada otevřených otázek. Patří k nim například problém zachování důvěrnosti informací, jednoznačné definování odesilatelů či řešení případných výpadků elektronických systémů.

„Advanced Manifest System“

V námořní dopravě do USA platí již od počátku letošního roku (zatím neuzákoněná) povinnost předchozí registrace údajů o zásilkách („Advanced Manifest Filling“). Systém již prošel dětskými nemocemi, jež se projevily výrazným zpožděním dodávek. Otázkou zůstává, zda země tak vysoce závislá na importu, jako jsou USA, si něco takového může dovolit.

Důsledkem opatření bylo například to, že v přístavu Hongkong zůstalo na jaře nenaloženo kolem 10 procent kontejnerů určených pro USA. Rejdařství v Evropě zase mnohdy nakládala kontejnery se zpožděním. Provozovatelé kontejnerových terminálů, rejdaři ani speditéři ovšem nechtěli uvádět o zpožděních konkrétní čísla. Ukázalo se, že některým odesilatelům činilo až neuvěřitelné problémy uvedení konkrétních údajů o druhu a množství zboží, jež mělo být v kontejnerech nakládáno.Některé námořní spedice uváděly, že bylo třeba celého jednoho pracovního dne k vytvoření předchozího hlášení o obsahu sběrného kontejneru s 18 zásilkami­.Diskutovalo se proto o zavedení speciálního bezpečnostního poplatku ve výši 25 až 60 USD za konosament, ale do začátku léta nedospěli v této věci k dohodě ani největší speditéři.

Některé firmy se pokoušejí přenést náklady na exportéry zboží do USA. Hapag Lloyd údajně oznámil zákazníkům ve Velké Británii, že zavede poplatek 30 USD za konosament, APL údajně uvažoval o 75 až 100 USD za kontejner.

Problémy se systémem měly údajně také celní orgány v USA. Jejich počítačový systém byl přetížen, takže na odpovědi k zaslaným údajům o zboží se nečekalo minuty, ale hodiny. Později však došlo v tomto směru ke zlepšení.

Zdražení zahraničního obchodu?

Evropská spedice, zejména pak německá, počítá se zdražením zahraničního obchodu prováděného po moři. Podnět k tomuto vývoji dala celní správa USA, která místo dosavadního dovozního řízení vyžaduje navíc další dokumentaci.

Také kanadské celní úřady se chystají v příštím roce na podobné kroky vůči zákazníkům a dopravě. USA a Kanadu pak bude zřejmě následovat další člen seskupení NAFTA – Mexiko. Spedice uznává požadavky a obavy bezpečnostních orgánů USA, že by se námořní doprava mohla stát nosičem materiálů pro teroristické útoky, na druhé straně se táže, zda připravovaná opatření skutečně povedou k požadovanému cíli. Hovoří se rovněž o nové formě „obchodních tajemství“ v námořní dopravě, na kongresu FIATA padla v této souvislosti dokonce ostrá slova o nové formě obchodní špionáže.

V důsledku obav, že kontejnery nebudou včas naloženy, vzniká v německých přístavech zcela nová situace: v kontejnerových terminálech se skladuje stále více „plných“, pro nalodění připravených kontejnerů, které zabírají hodnotný úložný prostor. Je prý jen otázkou času, kdy provozovatelé terminálů začnou tyto zvýšené náklady účtovat spedičním firmám, a ty pak budou muset vícenáklady přenášet na příkazce.

Prezentace společnosti Ecu Line Czech, s. r. o.

Milan Hudec, ředitel společnosti Ecu Line Czech, jež je novým řádným členem SSL, informoval o nedávném zahájení její činnosti v ČR. Ecu Line se zaměřuje především na dopravní, spediční a logistické firmy, jejichž kusové zásilky (LCL) jsou určeny pro zámoří. Ředitel pro obchod a marketing Ecu International F. Van Doren z Antverp při této příležitosti informoval o globálních aktivitách tohoto významného neutrálního konsolidátora přeprav námořních kusových zásilek, který vznikl v roce 1987. V současné době působí na trhu více než 60 zemí všech kontinentů a dalších 120 kanceláří otevřel ve významných přístavech a střediscích světového obchodu. Členové klubu si ze zasedání odnesli i bohatou dokumentaci o službách společnosti a její světové síti. (ja)

www.eculine.cz

spinner