27. srpna 2012
Zfalšované údaje o hmotnosti kontejnerů jsou stále častěji příčinou nehod na silnici, v terminálech nebo na palubách lodí. Na neblahé praxi nic nezměnily ani tak dramatické události, jako například havárie kontejnerové lodi MSC Neapoli v roce 2007. Podle názoru vlád Dánska, Nizozemska a Spojených států a řady nadnárodních organizací je však již skutečně nejvyšší čas stanovit nová, přísnější pravidla.
Uskupení, v němž se angažují mimo jiné největší světová asociace námořní dopravy BIMCO, světový námořní svaz World Shipping Council, mezinárodní odborový svaz pracovníků v dopravě ITF, mezinárodní námořní komora International Chamber of Shipping a světový svaz námořních přístavů IAPH, požádalo Mezinárodní námořní organizaci IMO při OSN o doplnění námořní bezpečnostní konvence Safety of Life at Sea (SOLAS). Návrh předpokládá, že na palubu námořních plavidel by se v budoucnu měly nakládat pouze kontejnery, jejichž hmotnost bude předem ověřena.
Chybí postih
Současná úprava konvence SOLAS VI/2 sice nařizuje, aby zasílatel informoval kapitána nebo jeho zástupce o „skutečné hmotnosti kontejneru“, ale neuvádí, jak tento údaj zkontrolovat. V praxi se tak deklarovaná a skutečná hmotnost nakládaných kontejnerů mohou pod-statně lišit. Konvence navíc neobsahuje ani žádný právní rámec pro postih za podvodnou deklaraci.
IMO by podle navrhovatelů úpravy konvence SOLAS měla vedle zasílatele učinit za správnost údajů spoluodpovědným i kapitána – nebo jeho zástupce – a také provozovatele terminálu. Především terminál zajišťující překlad kontejneru hraje v návrhu klíčovou roli: zařízení by mělo odpovídat nejen „papírově“, ale mělo by zajišťovat skutečnou kontrolu hmotnosti. Podle iniciátorů změny konvence jde o nejjednodušší způsob, jak získat spolehlivé údaje o nákladu. Terminály by totiž samy měly mít zájem na relevantních informacích. Disponují také potřebnou technikou pro vážení vozidel a manipulaci s kontejnery.
Vážení neomezuje plynulost odbavování
Prezidentka IAPH a ředitelka správy přístavu v Los Angeles Geraldine Knatzová patří mezi zastánce nové úpravy. „V USA je již řadu let povinností převažovat všechny exportní kontejnery. Naše zkušenosti ukazují, že kontrolní vážení v terminálu plynulost odbavení nijak nezpomaluje, naopak přispívá ke zvýšení bezpečnosti pro všechny články přepravního řetězce,“ řekla.
Vzorem pro změnu je sekce konvence SOLAS pro přepravu hromadného zboží, v níž je odpovědnost jasně stanovena. Příslušný výbor IMO se bude návrhem zabývat na svém nejbližším zasedání v září.
n