Ing. Tomáš Rohla pro DN

„New Wave Logistics a NYK Line zahájily spolupráci v České republice“

Na počátku července letošního roku zahájila v České republice oficiálně činnost námořní pobočka firmy New Wave Logistics (Czech Republic), s. r. o., která na českém trhu vystupuje i jako agent japonského rejdařství NYK Line. S vedoucím rejdařského oddělení Tomášem Rohlou jsme hovořili o založení pobočky New Wave Logistics v České republice, o současném postavení NYK Line na českém trhu i o plánech rejdaře pro nejbližší období.

„Můžete v krátkosti představit společnost NYK Line?“

„Rejdařská firma Nippon Yesen Kabushiki Kaisha, jak zní plný název NYK Line, byla založena v roce 1885 a v současné době je největší japonskou námořní dopravní společností. NYK a skupina jejích dceřiných firem vlastní a provozuje okolo 758 lodí a nabízí širokou paletu námořních služeb, a to nejen v oblasti kontejnerové přepravy.

Prvním agentem rejdaře NYK Line v České republice se na počátku listopadu roku 2000 stala firma Paul Günther. V lednu loňského roku pak byla v Praze založena pobočka firmy New Wave Logistics a na počátku července letošního roku vzniklo samostatné námořní oddělení NWL, které od firmy Paul Günther převzalo agentskou činnost NYK Line. Tento krok byl součástí dlouhodobé strategie skupiny NYK Logistics, k níž patří jak NYK Line, tak i NWL. New Wave Logistics totiž působí jako agent NYK již v řadě zemí střední a východní Evropy. Záměrem přechodu agentské činnosti na NWL bylo prohloubení spolupráce v rámci skupiny a z toho vyplývající rozšíření nabídky a zkvalitnění služeb pro zákazníky NYK Line v České republice a na Slovensku.

Na příští rok se plánuje změna názvu New Wave Logistics na „NYK Logistics“ (název rejdaře NYK Line zůstává), která bude zastřešovat činnost rejdařské i logistické sekce. Zastoupení rejdaře zůstane i poté ve vztahu k našim zákazníkům neutrální. Plánované začlenění NWL do NYK Logistics sleduje obecný trend integrace všech složek přepravních služeb, který je z dlouhodobého hlediska nezbytný pro úspěch firmy a zákazníkům nabízí veškerý servis pod jednou střechou.“

„Jaké služby můžete zákazníkům nabídnout?“

„Naše oddělení se zaměřuje výhradně na kontejnerovou námořní přepravu FCL zásilek. Ve spolupráci se spedičním a logistickým oddělením NWL jsme však na přání zákazníka schopni zajistit širokou paletu přepravních služeb, od skladování a proclení až po samotnou námořní přepravu. Jelikož drtivá většina našich zákazníků jsou spediční firmy, garantujeme jako agent rejdaře NYK Line plnou neutralitu. Chceme navázat na dobré jméno a postavení NYK Line na místním trhu a dále tuto pozici rozvíjet.“

„Které relace z vaší nabídky jsou nejvíce frekventované?“

„Hlavním přepravním směrem v nabídce NYK je relace Evropa-Dálný východ, a to jak v exportu, tak i v importu. V současné době nabízíme pět služeb s různým routingem. Jako zatím poslední v průběhu srpna přibyla služba, která obsluhuje hlavní čínské přístavy. Podařilo se ji ihned naplnit – také díky příznivým cenám v exportu i v importu.

Samozřejmě nabízíme také relaci Evropa–Severní Amerika, přestože omezené alokace v tomto směru jsou limitujícím faktorem objemu přeprav. V této relaci se konkrétně jedná o tři služby pro USA, z nichž jedna vede přes Panamský průplav až k západnímu pobřeží USA, kde obsluhuje města Oakland, Seattle a Vancouver.

Velmi slibně se rozvíjí pravidelný servis mezi Evropou a Jižní Amerikou, kde naplouváme například Rio de Janiero, Santos, Paranaguu, Buenos Aires a další žádané přístavy. Dále si může zákazník u NYK knihovat lodní prostor pro plavby do Austrálie, na Nový Zéland a na Blízký východ. Velmi zajímavý, i když zatím nepříliš využívaný je také servis obsluhující Portugalsko.“

„Jaké je současné postavení NYK Line na českém trhu?“

„NYK Line, který je členem tzv. Grand Alliance, do níž dále patří společnosti jako P&O Nedlloyd, Hapag Lloyd, OOCL a MISC, patří zatím na českém trhu k menším rejdařům. Jeho dlouhodobá strategie však slibuje nárůst knihování lodního prostoru v oblasti střední a východní Evropy. V Hamburku pro nás působí tzv. EERO team, který se stará výhradně o podporu a rozvoj obchodu v tomto regionu, což nám výrazně usnadňuje komunikaci s rejdařem. V Praze se nám podařilo vybudovat skvělý tým mladých lidí, který je příslibem pro budoucnost.“

„Jak vidíte nejbližší budoucnost oboru námořní dopravy?“

„Obor námořní přepravy, stejně jako další obory hospodářství, podléhá mnoha ekonomickým i mimoekonomickým vlivům, které mají cyklický charakter. Po silné druhé polovině 90. let minulého století nastala v tomto odvětví zejména v loňském roce stagnace, což se projevilo na výsledcích většiny firem. Situace se však postupně zlepšuje. Velmi dobře si stále vedou země jihovýchodní Asie, jako je Čína, Japonsko a další, kde poptávka po lodním prostoru převyšuje nabídku, a to se odráží i na cenách přeprav z této oblasti do Evropy a Ameriky. Tento trend se podle mého názoru ještě nějaký čas udrží, alespoň do doby, než se Evropská unie zkonsoliduje a bude jako celek více konkurovat průmyslové výrobě asijských zemí. Již delší dobu má na objem xportovaného zboží z České republiky negativní vliv silná koruna a malá konkurenceschopnost řady průmyslových odvětví. Na druhou stranu příslibem lepších časů je příliv zahraničních investic a budování výrobních kapacit.“

Petr Jechort

spinner