Německo

OECD zveřejnilo srovnávací studii o přístavu Hamburk

OECD zveřejnilo srovnávací studii o přístavu Hamburk

Německý přístav Hamburk generuje při překladu zboží a souvisejících službách větší přidanou hodnotu než Rotterdam, Antverpy nebo Le Havre / Rouen. Vyplývá to z nejnovější studie Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj OECD. Studii konkurenceschop­nosti globálních přístavních měst (Competitiveness of Global Port-Cities) OECD prezentovala v červenci v Berlíně.

Každé jedno euro obratu v hamburském přístavu podle autorů studie vytváří 0,71 € obratu v ostatních oblastech. Koeficient 1,71 je v případě německého přístavu vyšší než u nizozemského Rotterdamu (1,13), belgických Antverp (1,18) nebo francouzské přístavní skupiny Le Havre / Rouen (1,57). Pozitivní hospodářské impulzy se z přístavu přenášejí i do ostatních regionů. Studie potvrdila, že velká část multiplikačního efektu se projevuje v oblastech poměrně velmi vzdálených od místa překladu – například v Bavorsku (0,12 €) a Bádensku-Württembersku (0,10 €).

Klíčovou funkci přístavu pro německé hospodářství by měly mnohem více oceňovat a podporovat státní orgány, uvedli zpracovatelé studie. Nikoli překvapivě doporučili posílení financování dopravní infrastruktury, vedle prohloubení plavební dráhy na Dolním a Vnějším Labi navrhli také urychlenou rekonstrukci propustí na plavebním kanálu mezi Severním a Baltským mořem (Nord-Ostsee-Kanal) a rozšíření železničního a silničního spojení s německým i evropským vnitrozemím (například tzv. Trasy Y). Německá spolková vláda by podle jejich názoru měla usnadnit vytváření společných strategií severoněmeckých spolkových zemí a podpořit rozvoj vnitrozemské vodní dopravy mezi Hamburkem a ostatními regiony Německa.

OECD dále doporučuje, aby byla hamburská přístavní politika zasazena do širšího kontextu a vznikala v těsné spolupráci s tvůrci regionální logistické strategie. Na rozvoji by se měl podílet nejen metropolitní region Hamburk, ale i další oblasti. „Jde o koordinaci koncepce rozvoje sídel, využití pozemků, stavebních záměrů a budování dopravní infrastruktury. Je třeba zabránit institucionální fragmentaci, z níž plynou zmatky a průtahy při realizaci významnějších projektů,“ uvedli na tiskové konferenci v Berlíně autoři studie OECD.

n

Doporučení OECD správě přístavu Hamburk

  • plán rozvoje přístavu by měl podpořit diverzifikaci aktivit, jež by vytvořila impulzy pro ekonomický rozvoj v dalších regionech zaměřených na různé obory podnikání
  • prohloubit spolupráci s ostatními přístavy ve vhodných oblastech (studie výslovně zmiňuje, že „nabídky služeb Hamburku a Bremerhavenu se výborně doplňují“ a že by bylo vhodné „vytvářet společné marketingové akce na mezinárodní úrovni“ pro získání nových zakázek)
  • vytvářet vzdálené vstupní brány („extended gates“) v dalších částech Německa, jako je Bavorsko nebo Bádensko-Württembersko
  • otevřít přístav široké veřejnosti, aby se mohl obraz přístavu v očích obyvatel dále zlepšit

Program Port-Cities Program OECD zkoumá, jakým způsobem ovlivňuje přístavní ekonomika rozvoj města a okolí. Studie se zaměřuje na vazby mezi přístavem, městem a regiony, a navíc monitoruje i jejich politické řízení. Kompletní srovnávací studii OECD zveřejní v příštím roce. Analýza bude zahrnovat přístavy Los Angeles / Long Beach, Singapur, Rotterdam/Amster­dam, Hamburk a Helsinky. Studii o francouzských přístavech Le Havre, Rouen, Caen a Paříž již organizace představila. Letos ještě po samostatné studii plánuje prezentaci studie o Rotterdamu/Am­sterdamu a Helsinkách.

spinner