Colliers International

Východní Středomoří se stane klíčovou logistickou cestou

Východní Středomoří se stane klíčovou logistickou cestou

V hodnotovém vyjádření procházejí více než dvě třetiny veškerého zahraničního obchodu v Evropě přístavy. Je pravděpodobné, že jejich vytížení do budoucna dále poroste stejně jako obchod a kontejnerová přeprava. Podle červencové analýzy poradenské společnosti Colliers International se novou klíčovou trasou do srdce Evropy stanou přístavy ve východním Středomoří.

„Nové námořní trasy z Asie do Evropy znamenají, že infrastruktura se rozšiřuje spolu se stále rostoucím obchodem. Například nová přístavní zařízení v oblasti Středozemního a Jaderského moře umožní kontejnerovým lodím využití Suezského průplavu při dodávkách přímo do střední a východní Evropy. Zboží tak bude dopravováno na místo určení mnohem rychleji, než kdyby šlo přes Rotterdam nebo Hamburk. Časová úspora je v rozmezí pěti až sedmi dní,“ uvedl ředitel Corporate Solution pro region EMEA v Colliers International Karel Stránský.

Přístavy jako Koper a Terst podle Colliers International získají rozhodující roli při dodávkách do východní Evropy, jejíž význam pro globální dodavatelské řetězce stále roste.

Ani pro tradičnější západoevropské přístavy neznamená tento vývoj špatné zprávy. Colliers poukazuje na skutečnost, že téměř 60 procent veškeré evropské kontejnerové tonáže prochází pouze čtyřmi přístavy: přes Rotterdam, Antverpy, Bremerhaven a Hamburk. Mnohé velké evropské přístavy, například Rotterdam, mají nemalé expanzní plány. Vzhledem k vývoji stále větších nákladních lodí získají přístavy a jejich logistická zařízení velmi dobré podmínky pro zvýšení podílu na trhu, neboť transontinentální námořní trasy budou stále častěji směřovat právě do těchto přístavů.

(pat)

Hlavní body očekávaného vývoje podle společnosti Colliers

  • Námořní nákladní doprava zůstane v dlouhodobém horizontu pro evropský zahraniční obchod dominantní. Ostatní druhy dopravy jednoduše nemohou konkurovat svým rozsahem a efektivitou.
  • Letecká nákladní přeprava je stále klíčovým hráčem v zahraničním obchodu. Hlavním západním letištím však docházejí kapacity a vzhledem k rostoucímu odporu vůči jejich expanzi (například londýnské Heathrow) a zároveň i k vysokým environmentálním nákladům spojeným s expanzí není pravděpodobné, že tato oblast zaznamená dramatický růst.
  • Naopak vzhledem k současnému nedostatečnému vytížení letišť ve východní Evropě může v tomto regionu dojít k určitému rozšíření, protože díky pokračujícímu rozvoji těchto zemí v nich lze pozorovat nárůst poptávky a produkce zboží s vysokou hodnotou.
  • Evropská unie podporuje rozvoj železniční dopravy, která je z hlediska životního prostředí nejšetrnějším druhem dopravy a může být na dlouhé vzdálenosti nákladově velmi efektivní.
  • Nevýhodou dramatického růstu železniční nákladní dopravy jsou různé rozchody kolejí v klíčových oblastech železniční sítě, například v Rusku. Limitujícím faktorem je rovněž nedostatečná kapacita a rychlost většiny evropské sítě.
  • Colliers proto věří, že železniční doprava získá podíl na trhu, ale pouze postupně a jen pokud dojde k rozvoji infrastruktury.
spinner