23. srpna 2021, lan
23.8. - Objem nákladní dopravy v přístavu Göteborg během prvních šesti měsíců roku nadále rostl a ve druhém čtvrtletí dosáhl svého maxima. Stalo se tak navzdory výraznému narušení globálních toků nákladní dopravy v důsledku pandemie covid-19 a následnému dopadu na logistické systémy.
Převážná většina švédského zahraničního obchodu se uskutečňuje po moři. V případě obchodu se zeměmi mimo Evropu se náklad zpravidla přepravuje kontejnerovými loděmi. V přístavu Göteborg, největším přístavu ve Skandinávii, bylo v první polovině roku 2021 odbaveno 411 000 kontejnerů, což představuje 2% nárůst.
Přeprava kontejnerového nákladu do přístavu a z přístavu probíhá stále častěji po železnici a zdá se, že tento trend bude pokračovat. Je to dáno především nárůstem dopravy na nových trasách a přidáním nových železničních destinací na jaře. V první polovině roku se nárůst kontejnerové přepravy po železnici zvýšil o 11 % a ve druhém čtvrtletí o 19 %. Ve druhém čtvrtletí činil podíl kontejnerové přepravy po železnici do a z přístavu 70 %, což je rekordní a pravděpodobně nejvyšší hodnota, jakou kdy velký mezinárodní přístav vykázal.
"Jedná se o výjimečný výsledek, který nás v mezinárodním měřítku staví pevně do čela. Je to hmatatelné potvrzení naší vysoce efektivní železniční koncepce, která se těší mimořádné oblibě mezi vlastníky nákladní dopravy a kterou budeme i nadále rozvíjet. Čím více nákladu se nám podaří přesunout ze silnice na železnici, tím lépe pro naše klima," řekl Elvir Dzanic, výkonný ředitel Přístavní správy Göteborg.
"Kreativní řešení a tvrdá práce"
Objem nákladu v přístavu v rámci vnitroevropské Ro-Ro dopravy se během prvních šesti měsíců zvýšil o 14 %. Pozitivní vývoj zaznamenaly všechny destinace v Německu, Beneluxu a Velké Británii, včetně objemu kontejnerů na těchto trasách.
Překlad nových vozidel v přístavu se během prvních šesti měsíců zvýšil o 38 %, a to především díky tomu, že společnosti Volvo získaly zpět ztracené pozice. Osobní doprava v přístavu začala poprvé vykazovat známky oživení ve druhém čtvrtletí, kdy se počet cestujících trajektem zvýšil o 41 % díky uvolnění omezení covid-19 během jara. Nicméně za leden až červen byl zaznamenán pokles o 43 %. Výletní doprava se rozjela dobrým směrem již v první polovině roku a zbytek roku se pravděpodobně stane jedním z nejlepších v historii přístavu.
"S ohledem na problémy, kterým jsme čelili v první polovině roku, jsou naše celková čísla o objemu docela úspěch, který odráží kreativní řešení a tvrdou práci, kterou vložili majitelé nákladních lodí, spediční společnosti, provozovatelé terminálů, železniční operátoři a další subjekty zapojené do provozu přístavu Göteborg a jeho okolí. Pozitivní trend ve druhém čtvrtletí ve srovnání s prvním čtvrtletím je patrný téměř ve všech oblastech," uvedl Elvir Dzanic.
Jediným odvětvím, které během prvních šesti měsíců nezaznamenalo nárůst, byly energetické produkty, jejichž objem se snížil o 17 % na 9,8 milionu tun. Objemy byly v první polovině roku 2020 neobvykle vysoké v důsledku nízkých cen ropy, zatímco rok 2021 byl poznamenán poklesem poptávky, turbulentním trhem a růstem cen.
Strategická rozhodnutí
V červnu podepsala správa přístavu Göteborg prohlášení o záměru se stavební společností Castellum ohledně společného podniku, který bude rozvíjet, plánovat, stavět a spravovat logistické nemovitosti jen kousek od přístavu. Plocha pozemků činí přibližně 270 000 metrů čtverečních, z čehož skutečná stavební plocha činí 155 000 metrů čtverečních. Území bude kompletně zastavěno během čtyř let a zahájení projektu se očekává v průběhu roku 2021. Založení společného podniku ještě musí během podzimu schválit městská rada.
(lan)
Foto: Port of Gothenburg