17. října 2024, PR
Luka Koper, provozovatel víceúčelového přístavu Koper, pokračuje ve vysokém tempu investic. V nedávno přijatém podnikatelském plánu je do roku 2028 vyčleněno více než 700 milionů eur na zlepšení infrastruktury, digitalizaci a udržitelné projekty.
Jižní část terminálu byla dokončena v květnu 2022, přičemž instalace dvou dalších super postpanamaxových jeřábů znamenala konec projektu. Nyní se pozornost soustředí na severní část mola I. Projekt zahrnuje výstavbu 326 metrů dlouhého přístaviště, 7 hektarů stohovacích a manipulačních ploch, bagrování a výstavbu nezbytné energetické infrastruktury. To umožní provoz kontejnerového terminálu na dvou mateřských lodích současně. Podle harmonogramu se očekává, že práce budou zahájeny počátkem příštího roku a dokončeny do konce roku 2027. Rozšířením se zvýší roční kapacita na 1,75 milionu TEU.
Projekt je jedním z klíčových, které jsou zahrnuty ve strategickém obchodním plánu přístavu Koper na období 2024-2028, upozornil Igor Pamič, zástupce Luka Koper v Praze: „Rozšířením kapacity kontejnerového terminálu reagujeme na očekávání majitelů lodí a logistických operátorů a posilujeme svou pozici mezi severojaderskými přístavy. Výstavba bude navazovat na projekt druhé železniční trati Divača - Koper, který by měl být dokončen v roce 2026, takže přístav Koper a všichni logističtí operátoři, kteří jsou s přístavem spojeni, budou v prvních letech provozu využívat výhod modernizované přístavní a železniční infrastruktury.“
Zaměření na kontejnery, ale ne výhradně
Pro segment generálního nákladu buduje Luka Koper v areálu mola II specializovaný sklad pro ocelové svitky. Moderní sklad bude vybaven automatizovanými jeřáby, vysokou nosností podlah a řádnou IT podporou. V blízkosti se již buduje nové 200metrové přístaviště dvojího využití s hloubkou 12 metrů, které bude určeno především pro projektové náklady a těžké kusové zboží, jako jsou ocelové svitky, trubky, sochory, ingoty, ale také pro operace RO-RO. Vedle investic do hlavní činnosti sází Luka Koper také na energetickou soběstačnost a snižování ekologické stopy. V dubnu 2024 otevřeli fotovoltaickou elektrárnu o výkonu 3,3 MW, přičemž v dlouhodobém horizontu chtějí do roku 2030 dosáhnout kapacity solárních elektráren o výkonu 10 MW, což pokryje více než čtvrtinu celkové spotřeby elektřiny přístavu.
(PR)
Foto: Luka Koper