19. června 2003
K nejefektivnějším distribučním, skladovacím a zásobovacím centrům v celém Pobaltí patří lotyšská metropole Riga. Rižský přístav profituje z rozsáhlých investic a statutu svobodného přístavu. Díky rozšíření spolupráce se správou přístavu Ventspils nyní mohou být v Rize odbavovány také velkokapacitní lodě třídy Panamax.
Dohoda s přístavní správou Ventspilsu předpokládá společné překladové operace. V uplynulých měsících se rižské přístavní správě podařilo jako zákazníky získat další mezinárodní rejdařství. Japonské NYK Line a americké ACL v dubnu oznámily založení společného zastoupení Transocean Latvia. Obě společnosti přepravují kontejnery do Hamburku a Brém, odkud do pobaltských přístavů směřují menší feederové lodě.
Nedávno navštívila delegace komunálních politiků a dopravců na pozvání ruského ministra dopravy Jurije Lužkova Moskvu, kde navrhla jednat o pronájmu, případně prodeji terminálu v rižském přístavu pro ruské zásobovací spoje.
Přístavní správa však nehodlá orientovat přístav jednostranně na překlad pro tranzit. Ambiciózním cílem je vytvořit z Rigy nejefektivnější distribuční a skladovací centrum pro celé Pobaltí.
Ředitel přístavu Leonid Loginov je přesvědčen o tom, že status svobodného přístavu s daňovými úlevami by mohl přilákat mnoho nových zákazníků. Program výstavby do roku 2006 předpokládá investice v rozsahu 160 miliónů USD. Hlavní pozornost bude věnována infrastruktuře potřebné pro přilákání nové vlny zájemců o podnikání v přístavu. Nedávno byla dokončena rekonstrukce čtyř přístavišť a připravuje se výstavba tunelu pod řekou Dougava, na které město leží. Dále je v plánu prohloubení koryta plavební dráhy na 15 metrů a modernizace příjezdových železničních a silničních tahů.
Již delší dobu probíhají také jednání o výstavbě ropného terminálu za 150 miliónů USD. Budoucí provozovatel Baltic Oil Terminal (BOT) předpokládá, že zpočátku se bude roční objem překladu pohybovat na hranici pěti miliónů tun ropy a ropných produktů. A