25. srpna 2024, (pav)
25.8. - Skupina Luka Koper ukončila první pololetí roku 2024 s dobrými výsledky. Většina finančních ukazatelů překročila stanovené cíle a navzdory postupnému ochlazování ekonomiky a situaci v Rudém moři došlo ve druhém čtvrtletí opět k postupnému nárůstu objemu přepravy, zejména v kontejnerovém segmentu. Námořní propustnost činila 11,3 milionu tun zboží a čisté tržby z prodeje dosáhly 136,3 milionu EUR. Zisk před úroky a zdaněním (EBIT) ve výši 37,3 milionu EUR a čistý zisk ve výši 32,8 milionu EUR byly rovněž nad plánem.
Přestože v prvních měsících roku 2024 skupina Luka Koper zaznamenala v důsledku nejisté situace na Blízkém východě a pomalejšího hospodářského růstu o něco nižší celkovou námořní přepravu, než se původně očekávalo, byla první polovina letošního roku úspěšná.
Zisk skupiny Luka Koper před úroky a zdaněním (EBIT) dosáhl 37,3 milionu EUR a překročil plánovanou hodnotu o 7,7 milionu EUR, tj. o 26 %, a to i přes mírně nižší (1,6 milionu EUR) čisté tržby z prodeje. Důvodem byly především nižší provozní náklady díky nižším nákladům na energie a materiál a nižším nákladům na servisní služby.
Čisté tržby z prodeje dosáhly 163,3 milionu EUR, což je pouze o necelé jedno procento méně než cíl, a o 3 % více než v prvním pololetí roku 2023. Zvýšily se zejména služby plnění a rozebírání kontejnerů a další doplňkové služby, zatímco nižší tržby byly zaznamenány z poplatků za skladování v důsledku rychlejšího obratu zboží. Podíl provozních nákladů byl také mírně vyšší než ve stejném období roku 2023 v důsledku vyšších mzdových nákladů (nábor zaměstnanců a přizpůsobení mezd inflaci).
Čistý zisk ve výši 32,8 milionu EUR byl vyšší než plánovaná hodnota (o 24 %) i než ve stejném období loňského roku (o 3 %), a to díky 180% nárůstu provozního zisku z finanční činnosti ve výši 1,9 milionu EUR.
Přeprava kontejnerů ve druhém čtvrtletí vzrostla o 5 %
„Eskalace konfliktu na Blízkém východě na konci roku 2023 přinesla novou hrozbu pro stabilní tok zboží z Dálného východu, kdy majitelé lodí přesměrovali většinu své flotily na trasu kolem Afriky, která by trvala o něco déle než 14 dní. To se projevilo i v poněkud nižší celkové přepravní kapacitě v prvních třech měsících roku 2024, ale od dubna se situace postupně vrátila k normálu a většina rejdařů posílila své služby o další lodě, čímž se příjezdy lodí a přepravní kapacita stabilizovaly. Také přístav Koper se nové situaci rychle přizpůsobil a ve druhém čtvrtletí jsme opět dosáhli pozitivního trendu růstu kontejnerové propustnosti (TEU), čímž byl téměř plně kompenzován pokles obratu v prvních měsících,“ shrnula výsledky skupiny v první polovině roku 2024 Nevenka Kržan, předsedkyně představenstva společnosti Luka Koper.
V prvních šesti měsících roku 2024 bylo v kontejnerovém terminálu odbaveno 548 096 TEU, což je pouze o jedno procento méně než ve srovnatelném období roku 2023. Přestože první měsíce byly poznamenány zpožděním v námořní dopravě jak na spojích na Dálný východ, tak mezi přístavy ve Středomoří, již v dubnu se situace výrazně zlepšila a druhé čtvrtletí přístav Koper zakončil s 5% nárůstem obratu. Zpoždění v připlouvání lodí a postupné ochlazování trhu s automobily se však projevily v mírně nižší (9 %) přepravě automobilů, která v prvních šesti měsících činila 409 460 vozů.
Růst však byl zaznamenán v terminálu všeobecného nákladu (9 %), kde došlo k překládce více ocelových výrobků, a v terminálu tekutého nákladu (4 %). V segmentu suchého volně loženého zboží, kde byl celkový objem přepraveného nákladu nižší v důsledku postupného poklesu uhlí, bylo v prvních šesti měsících přeloženo více hnojiv, pšenice a fosfátů.
Na začátku roku 2024 zahájil přístav Koper velký investiční cyklus, který byl definován také ve strategickém obchodním plánu společnosti na období 2024-2028, přijatém na konci roku 2023. V dubnu byla mimo jiné dokončena výstavba solárních elektráren o celkovém výkonu 4,2 MW, umístěných na střechách skladů. Za prvních šest měsíců bylo investováno celkem 20,7 milionu EUR. Současně byly zahájeny práce na výstavbě dalších skladovacích ploch pro automobily, plně automatizovaného skladu pro ocelové výrobky a rozšíření severní části přístavního mola č. 1.
(pav)
Foto: Luka Koper/Kristjan Stojaković