15. března 2024, čtk
15.3. - Globální trh kontejnerové přepravy bude v nadcházejících letech čelit přebytkům v kapacitě. Sazby, které zákazníci námořním přepravcům platí, klesly na neudržitelnou úroveň. Včera to podle agentury Reuters řekl na výroční valné hromadě akcionářů dánského námořního přepravce Maersk jeho generální ředitel Vincent Clerc.
Maersk minulý měsíc varoval, že nadbytečná kapacita kontejnerové dopravy v letošním roce negativně ovlivní zisky. Ty měli námořní přepravci rekordní v období po pandemii covidu-19.
"Sazby za nákladní dopravu se od dobrých let 2021 a 2022 výrazně snížily a ve skutečnosti klesly na neudržitelnou úroveň," uvedl Clerc.
Německý konkurent Hapag-Lloyd včera sdělil, že globální přebytek kontejnerových lodí a krize v Rudém moři ho letos donutí snížit náklady. Sazby za kontejnery v prosinci a na začátku ledna prudce stouply, protože útoky jemenských povstalců Húsíů na plavidla v Rudém moři přepravce přiměly přesměrovat lodě ze Suezského průplavu na mnohem delší cestu kolem Afriky. Od té doby se ale sazby snížily, protože dostupná kapacita stále převyšuje poptávku, píše Reuters.
Přísun nových kontejnerových lodí v loňském roce zvýšil celosvětovou kapacitu námořní lodní přepravy o devět procent. Očekává se, že letos se zvýší o dalších 11 a v roce 2025 o dalších sedm procent, dodal Clerc. Velikost flotily společnosti Maersk zůstala ve stejném období beze změny.
Maersk loni oznámil, že propustí zhruba 10 000 lidí, tedy devět procent pracovní síly. Clerc včera akcionáře ujistil, že se bude i nadále snažit držet náklady pod kontrolou.
(čtk)
Ilustrační foto: Pixabay