Společnost HHLA zvyšuje příjmy a těží z rozšíření evropské sítě

Společnost HHLA zvyšuje příjmy a těží z rozšíření evropské sítě

14.8. - Po slabém začátku roku způsobeném náročným tržním prostředím uzavřela společnost Hamburger Hafen und Logistik (HHLA) první pololetí roku 2024 s kladnými čísly jak v oblasti tržeb, tak zisku. Kromě nárůstu v oblasti manipulace s kontejnery a kontejnerové přepravy se příznivě projevil také příznivý mix tržeb a rozšíření evropské sítě. Tržby skupiny vzrostly o 4,6 procenta na 760,3 milionu EUR (v předchozím roce 727,1 milionu EUR). Provozní výsledek skupiny (EBIT) se zvýšil o 16,8 procenta na 58,9 milionu EUR (v předchozím roce: 50,4 milionu EUR). Marže EBIT dosáhla 7,7 procenta (předchozí rok: 6,9 procenta). Konsolidovaný zisk po zdanění a menšinových podílech dosáhl 13,2 milionu EUR (v předchozím roce: 8,2 milionu EUR).

Angela Titzrath, generální ředitelka společnosti HHLA, výsledky za prvních šest měsíců roku komentovala: "První pololetí bylo pro společnost HHLA charakteristické náročným tržním prostředím. I přes provedení nezbytných úprav v důsledku narušení dodavatelského řetězce se společnosti HHLA podařilo dosáhnout růstu v oblasti manipulace s kontejnery a přepravy. Přestože obchodní prognóza zůstává kvůli slabé ekonomice, probíhajícím krizím a změnám na trhu náročná, společnost HHLA má díky svému strategickému přístupu silnou pozici. Pokračujeme proto v investicích do naší evropské sítě, modernizace našich terminálů, kvalifikace našich zaměstnanců a rozvoje udržitelných logistických řešení."

Podskupina Přístavní logistika

Kótovaná podskupina Port Logistics zaznamenala v prvních šesti měsících mírný nárůst tržeb na 742,5 milionu eur (v předchozím roce 707,7 milionu eur). Provozní výsledek hospodaření (EBIT) se zvýšil o 27,5 % na 51,7 milionu eur (v předchozím roce: 40,5 milionu eur), přičemž marže EBIT vzrostla meziročně o 1,3 procentního bodu na 7,0 %. Zisk po zdanění a menšinových podílech dosáhl 8,9 milionu eur (v předchozím roce 2,7 milionu eur). Zisk na akcii tak dosáhl 0,12 EUR (v předchozím roce 0,04 EUR).

V kontejnerovém segmentu vzrostla v první polovině roku 2024 průchodnost kontejnerů v kontejnerových terminálech společnosti HHLA o 2,2 procenta ve srovnání se slabým předchozím rokem na 2 940 tisíc TEU (předchozí rok: 2 876 tisíc TEU). Objem manipulace v hamburských kontejnerových terminálech ve výši 2 811 tisíc TEU vzrostl oproti stejnému období předchozího roku o 1,7 procenta (předchozí rok: 2 763 tisíc TEU). Z hlediska zahraniční přepravy se na tomto pozitivním vývoji objemu podílely především přepravní regiony Severní, Jižní a Střední Ameriky, přičemž zvláště výrazný nárůst objemu nákladu zaznamenaly Spojené státy. Na druhé straně byl zaznamenán pozitivní trend v objemech nákladu s ostatními evropskými námořními přístavy s ohledem na dočasné úpravy tras v důsledku vojenského konfliktu v Rudém moři. Objemy manipulace v lodních regionech Dálného a Středního východu však mírně poklesly. Objem feederové přepravy se oproti předchozímu roku mírně zvýšil. Podíl námořní manipulace s feedery činil 18,7 % (v předchozím roce 18,4 %).

Mezinárodní kontejnerové terminály vykázaly nárůst objemu manipulace o 13,5 procenta na 129 tisíc TEU (předchozí rok: 113 tisíc TEU), a to díky silnému růstu v multifunkčním terminálu HHLA TK Estonia. To více než kompenzovalo snížení objemu manipulace na HHLA PLT Italy v Terstu v důsledku prázdných plaveb a přesměrování lodí v důsledku vojenského konfliktu v Rudém moři. Námořní překládka v kontejnerovém terminálu Oděsa (CTO) zůstala v první polovině roku úřady pozastavena kvůli ruské invazi.

Tržby segmentu ve sledovaném období výrazně vzrostly o 7,5 % na 378,7 milionu EUR (v předchozím roce 352,2 milionu EUR). To bylo způsobeno především delší dobou zdržení kontejnerů odbavovaných v hamburských kontejnerových terminálech ve srovnání s předchozím rokem a z toho vyplývajícím nárůstem poplatků za skladování. Kromě toho k nárůstu příjmů přispěl pozitivní trend v mezinárodních kontejnerových terminálech společnosti HHLA. Vedle příjmů z činností souvisejících s manipulací v CTO se pozitivně projevil pozitivní růst objemu v terminálu HHLA TK Estonia v Tallinnu a vyšší příjmy v multifunkčním terminálu v Terstu.

Provozní zisk (EBIT) se ve sledovaném období zvýšil o 80,0 % na 34,4 milionu EUR (v předchozím roce 19,1 milionu EUR), a to zejména díky lepšímu vývoji tržeb. Nárůst provozních nákladů v prvních šesti měsících byl do značné míry kompenzován opatřeními na zajištění zisku. Marže EBIT se zvýšila o 3,7 procentní body na 9,1 % (v předchozím roce: 5,4 %).

V segmentu intermodální přepravy došlo v první polovině roku 2024 k mírnému nárůstu objemů. Přeprava kontejnerů se zvýšila celkem o 1,8 % na 833 tisíc TEU (v předchozím roce: 819 tisíc TEU).

Železniční přeprava se meziročně zvýšila o 4,0 procenta na 719 tisíc TEU (předchozí rok: 691 tisíc TEU). Zde prudký nárůst objemu přepravy v německy mluvícím regionu více než kompenzoval pokles přepravy s jadranskými námořními přístavy a pokles polské přepravy. K nárůstu přispělo také získání většinového podílu ve společnosti Roland Spedition ve druhém čtvrtletí. V silniční dopravě došlo k výraznému poklesu o 10,0 % na 115 tisíc TEU (v předchozím roce: 128 tisíc TEU).

Při meziročním růstu o 4,7 procenta na 327,7 milionu EUR (předchozí rok: 313,0 milionu EUR) byl růst tržeb silnější než nárůst objemu přepravy. Vedle běžných cenových úprav k tomu přispěl vyšší podíl železniční dopravy na přepravních objemech, který se meziročně zvýšil o 1,8 procentní body na 86,2 procenta (předchozí rok: 84,4 procenta).

Provozní výsledek hospodaření (EBIT) se snížil o 4,7 procenta na 39,2 milionu eur (v předchozím roce 41,1 milionu eur). Marže EBIT se snížila o 1,2 procentního bodu na 11,9 procenta (předchozí rok: 13,1 procenta). Vedle změn ve skladbě nákladu měly nepříznivý vliv také zvýšené mzdové sazby odborů a rozšíření činnosti v železniční dopravě.

Podskupina Nemovitosti

Navzdory slabému tržnímu prostředí si nemovitosti společnosti HHLA v historické skladové čtvrti Speicherstadt a v oblasti rybího trhu v Hamburku udržely stabilní trend a v první polovině roku 2024 byly téměř plně obsazeny.

Tržby ve sledovaném období mírně poklesly o 1,8 % na 23,0 milionu EUR (v předchozím roce 23,4 milionu EUR). Kč, což bylo způsobeno poklesem příjmů v oblasti rybího trhu v důsledku demolice chladírenských a skladových prostor v rámci přípravy projektu. To nebylo plně kompenzováno růstem tržeb v historické skladové oblasti Speicherstadt.

Kumulovaný provozní výsledek (EBIT) ve sledovaném období výrazně poklesl o 27,7 % na 7,0 milionu EUR (v předchozím roce 9,7 milionu EUR). Vedle rostoucích nákladů na údržbu se na tomto poklesu podílely především výdaje spojené s úspěšným opětovným pronájmem prostor v historické skladové čtvrti Speicherstadt. Kromě toho byly výnosy nepříznivě ovlivněny náklady v souvislosti s přípravnými pracemi souvisejícími s projektem před výstavbou v oblasti rybího trhu.

Výhled na finanční rok 2024

V rámci podskupin Přístavní logistika a Nemovitosti byl skutečný hospodářský vývoj společnosti HHLA v první polovině roku 2024 do značné míry v souladu s prognózou zveřejněnou v kombinované zprávě vedení pro rok 2023, která byla v době přípravy výroční zprávy zatížena značnou nejistotou v důsledku geopolitického napětí, pokračující války na Ukrajině a dopadů oznámených změn syndikátních struktur rejdařských společností.

V průběhu běžného finančního roku byl hospodářský vývoj na hlavních trzích podskupiny Port Logistics různorodý. Mírný nárůst objemu překládky v důsledku hospodářské situace, který byl zaznamenán v prvním čtvrtletí roku 2024, ve druhém čtvrtletí tohoto roku mírně oslabil.

Za této situace se nyní v podskupině Port Logistics očekává mírný meziroční nárůst překládky kontejnerů (dříve: výrazný nárůst). Pozitivní vliv na přepravu kontejnerů má nabytí většinového podílu ve společnosti Roland Spedition ve druhém čtvrtletí, což znamená, že se nyní očekává výrazný nárůst přepravy kontejnerů (dříve: mírný nárůst).

U podskupiny Port Logistics se očekává výrazný meziroční nárůst tržeb (dříve: mírný nárůst). Tento vývoj je na jedné straně způsoben nabytím většinového podílu ve společnosti Roland Spedition GmbH a na druhé straně vyššími příjmy z důvodu dočasně delší doby zdržení kontejnerů v hamburských terminálech. V kontejnerovém segmentu zůstává prognóza výrazného nárůstu tržeb nezměněna, zatímco v intermodálním segmentu se nyní očekává výrazný nárůst (dříve: mírný nárůst) díky výše zmíněnému majoritnímu podílu.

Provozní výsledek (EBIT) se nadále očekává v rozmezí 70 až 100 milionů EUR. V tomto rozmezí se očekává výrazný nárůst v segmentu kontejnerů (dříve: výrazný pokles) v důsledku vyšší úrovně zisku, vlivu přecenění doby životnosti některých aktiv a částečného zrušení rezervy na restrukturalizaci. V segmentu intermodální přepravy se stále očekává výrazný nárůst.

U podskupiny Nemovitosti se očekává, že zisk zůstane na úrovni předchozího roku (dříve: výrazný nárůst).

Celkově se na úrovni skupiny předpokládá výrazný nárůst příjmů (dříve: mírný nárůst). Provozní výsledek (EBIT) se nadále očekává v rozmezí 85 až 115 milionů EUR.

Kapitálové výdaje na úrovni skupiny se očekávají na spodní hranici rozmezí 400 až 450 milionů EUR. S předpokládanými investicemi ve výši 360 až 410 milionů EUR bude většina těchto výdajů připadat na podskupinu Port Logistics.

(pav)

Foto: HHLA/Thies Rätzke

spinner