11. prosince 2024, lan
Opakovaně narušené dodavatelské řetězce zůstávají pro přepravce v celé Evropě velkým problémem s významným finančním dopadem na jejich hospodářské výsledky. To je jeden z výsledků rozsáhlého průzkumu mezi více než 2 000 zákazníky společnosti Maersk v celém evropském regionu.
Více než 76 procent podniků zaznamenalo v posledních 12 měsících narušení dodavatelského řetězce, které mělo dopad na jejich provoz a způsobilo zpoždění. Pětina (22 procent) podniků napočítala za posledních 12 měsíců více než 20 rušivých incidentů a každý třetí podnik měl následně potíže se zajištěním potřebného materiálu pro výrobu. 58 procent majitelů nákladních vozidel uvedlo, že zažitá narušení v jejich dodavatelských řetězcích způsobila mnohem větší náklady, než předpokládali.
Výsledky průzkumu mezi zákazníky jasně ukazují, že logistické prostředí zůstává velmi rušivé i poté, co se plně vyřešil dopad pandemie covid‑19 na dodavatelské řetězce. Nová narušení jsou způsobena různými základními příčinami, přičemž dvěma hlavními důvody jsou rostoucí počet geopolitických konfliktů a napětí a také nepříznivé povětrnostní situace v důsledku dramatických klimatických změn, např. nízké hladiny vody v kanálech a důležitých řekách, záplavy, které ničí infrastrukturu, jako tomu bylo nedávno ve Španělsku. To se odrazilo i v odpovědích 2 000 logistických odborníků: 80 procent z nich považuje geopolitickou nestabilitu za největšího potenciálního narušitele jejich dodavatelského řetězce v roce 2024.
(lan)
Foto: Pixabay