Seminář Dopravních novin

V Praze se uskutečnil seminář o přepravách nebezpečných věcí po moři

Velký zájem vzbudil seminář „Nebezpečné věci na moři“, který v březnu v malebném prostředí staré Prahy společně zorganizovaly redakce Dopravních novin, reprezentace přístavu Hamburk a Svaz spedice a logistiky ČR.

Téměř stovka účastníků z České republiky a ze Slovenska měla příležitost vyslechnout si zasvěcené výklady předních hamburských expertů – kapitána Jana Derliena z překládkové společnosti HHLA a R. Theurera ze skladovací a naloďovací společnosti Buss Logistics. Důvod účasti těchto zahraničních hostů byl prostý – na slovo vzatí znalci současné problematiky přepravy nebezpečných věcí na moři, takoví, kteří by soustavně sledovali vývoj v mezinárodních námořních předpisech, v České republice nejsou.

Hamburská přístavní a skladovací společnost HHLA se angažuje v každodenním překladu nebezpečných věcí všech kategorií; již z toho je patrné, že její pracovníci musí mít dobrý přehled o všech platných národních i mezinárodních předpisech.

Jan Derlien zahájil své vystoupení velmi působivě – promítl velice sugestivní fotografie vyhořelých kontejnerů a kontejnerových lodí, které byly zničeny v důsledku nesprávně uloženého nebezpečného zboží.

I během jednodenního semináře je podle něj možné vyzdvihnout základní body této problematiky a získat o ní všeobecný přehled. Podrobnější znalosti si však lze osvojit při nejméně třídenním či týdenním školení.

Řád IMDG

„Bibli“ pro přepravy nebezpečných věcí po moři představuje řád IMDG (International Dangerous Goods Code), který, obdobně jako i další normy tohoto druhu, prochází průběžnými úpravami. Změny se vydávají formou dodatků a každý druhý rok vstupuje v platnost řada nových, respektive upravených ustanovení.

Účastníci semináře se seznámili s všeobecnými ustanoveními, definicemi a pravidly školení, dále s klasifikací a seznamy nebezpečných věcí. Zvláštní pozornost věnovali výjimkám pro omezená množství a předpisům pro cisterny. Při diskusi o praktických aspektech dopravy hovořili například o zásadách stohování ve vozidlech, v kontejnerech a na plavidlech nebo o zásadách oddělování vzájemně reagujících věcí, a také o řešení nehod a protipožárních opatřeních. V neposlední řadě byla tématem diskuse doprava nebezpečných věcí na kamiónových trajektech a zkušenosti s institutem bezpečnostních poradců.

Přeprava chemických a farmaceutických produktů

Společnost Buss Logistics získala velké zkušenosti ve sféře chemické a farmaceutické logistiky – to znamená v globální dopravě, ve skladování a distribuci chemických a farmaceutických produktů.

Účastníci semináře od lektora získali informace o zařízeních, fungování i ochraně center chemické logistiky, o systému práce „Odpovědná péče“ (Responsable care) a o aplikaci standardů GPP, respektive HACCP. Zvláštní pozornost R. Theurer věnoval nakládce kontejnerů zbožím v podnikových zařízeních.

Hovořilo se i o skladování látek moři škodlivých, o nebezpečných věcech všech tříd a speciálních prostorách pro jedovaté plyny, o nebezpečném zboží pod kontrolovanou teplotou a o skladování narkotik. (jk)

spinner