ČEZ umetá e-autům cestu do hor

ČEZ umetá e-autům cestu do hor

19.12. - Horská chata Královka nad Bedřichovem a Penzion U Čápa v Příchovicích jsou prvními místy přímo v Jizerských horách, které na startu nové zimní sezóny začaly řidičům elektromobilů nabízet službu wallboxových dobíjecích hubů. Díky spolupráci majitelů chat s provozovatelem nejvýkonnější a nejrozšířenější české sítě veřejného dobíjení ČEZ tu návštěvníci hor mohou během občerstvení doplnit v jednu chvíli energii u celkem osmi stojanů. Ty zvládnou za cenu pomalého dobíjení obsloužit všechny typy e-aut až dvakrát rychleji než běžné AC stanice. V plánu je osazování dalších podobných míst na českých a moravských horách. Současně ČEZ spouští ultrarychlé dobíjecí stanice v sousedních Krkonoších, nejnověji v Harrachově.

„Jedním z mýtů kolem elektromobility je, že se e-auta nehodí na cesty do hor. Přitom právě v členitém terénu se naplno uplatní hlavní výhody elektromotoru – rychlá akcelerace výkonu a zdolávání velkého převýšení. Benefitem je také bezemisní provoz bez negativního vlivu na čistý horský vzduch. Proto vedle našeho hlavního zaměření na propojování měst díky zahuštění dobíjecích bodů na hlavních tazích chceme podpořit i rozvoj elektromobility na českých a moravských horách. Vzorem by měly být jizerskohorské lokality Královka a U Čápa, kde jsme koncentrovali hned několik DC dobíjecích wallboxů. Ihned bez čekání tu tak nabije každý, jakmile přijede. Výhodou doplňování energie u těchto stojanů je také dvojnásobná rychlost dobíjení za cenu pomalého AC dobíjení,“ řekl Tomáš Dzurilla, ředitel útvaru elektromobilita ČEZ.

Královka je známá jako ideální východisko pro běžkaře směrem k centrálním partiím Jizerských hor, penzion U Čápa se zase do povědomí veřejnosti zapsal provozem Muzea Cimrmanovy doby. Novými magnety přitahujícími pozornost návštěvníků jsou nově instalované dobíjecí wallboxy pro elektromobily. U Královky jich je pět, U Čápa tři. Garantují až dvakrát rychlejší dobíjení než pomalé AC stojany, protože je nezpomaluje vliv palubních dobíječek. Řidič registrovaný jako zákazník ČEZ přitom zaplatí cenu jako za AC dobíjení – 8 Kč za kWh, podle podmínek platného ceníku Smlouvy, ceník a OPSE | Futurego.cz Všechny stojany jsou vybaveny konektorem CCS (pro dobíjení evropských aut), na každém místě je i po jednom stojanu vybaveném kromě CCS i koncovkou ChaDEMo pro dobíjení aut s asijským standardem.

V sousedních Krkonoších ČEZ osazuje ultrarychlé stojany. Po Jilemnici a Peci pod Sněžkou mohou řidiči využívat novou ultrarychlou stanici i v Harrachově. Nový ultrafast brzy přibude i u Hotelu Příchovice v Jizerských horách.

Při zastavení k nabíjení se uživatel standardně identifikuje pomocí zákaznické RFID karty nebo prostřednictvím aplikace FUTUR/E/GO, která spolu s webovým rozhraním (tzv. Driver portál) umožňuje pohodlnou správu jejich účtů. FUTUR/E/GO zefektivňuje dobíjení díky spárování mobilního telefonu s dobíjecí stanicí, umí vyhledat nejbližší dobíjecí místo včetně aktuální doby dojezdu a aktuální obsazenosti stojanů.

ČEZ a elektromobilita

Skupina ČEZ je v rozvoji elektromobility aktivní od roku 2009. Primární aktivitou bylo od samého začátku budování a provoz veřejných dobíjecích stanic. Dnes jde o záběr mnohem širší, všechny služby ohledně elektromobility skupina ČEZ zastřešuje pod značkou futurego. Zahrnují obsluhu zákazníků ze segmentu retail i servis pro klienty v sektoru firem, municipalit a krajů. Skupina ČEZ tak např. zajišťuje návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy je ČEZ hlavním partnerem při realizaci a provozu dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrzích konceptu elektromobility v jednotlivých městech a regionech.

(pav)

Foto: ČEZ - ultrarychlá dobíjecí stanice v Harrachově

spinner