ČESMAD Bohemia

Družicové sledování podvodům s tachografy nezabrání

Družicové sledování podvodům s tachografy nezabrání

Nové drahé technologie na sledování nákladních vozidel, které chce zavést Evropská komise, podle silničních dopravců podvodům s digitálními tachografy pravděpodobně nezabrání. „Podporujeme vše, co zlepší konkurenční podmínky v našem podnikání, ale obáváme se, že navrhované řešení nejenže nepřinese zlepšení, ale navíc se i výrazně prodraží,“ uvedl minulý týden Jan Medveď ze Sdružení ČESMAD Bohemia.

Mezinárodní unie silniční dopravy IRU v červenci připustila, že nepoctiví dopravci, kteří manipulují s tachografy a jejich záznamy, působí oboru silniční dopravy nemalé pro-blémy. Evropská komise by se však podle jejího názoru místo na nákladná opatření měla soustředit především na malou skupinu těch, kteří předpisy porušují. Ani satelitní sledování vozidel není zárukou, že ten, kdo chce podvádět, podvádět nebude, uvedla.

Úspory se slibují…

Jan Medveď upozornil na skutečnost, že v nových opatřeních zůstává řada nejasností. „Argumentuje se tím, že nová pravidla pro tachografy ušetří dopravcům více než 500 milionů € ročně. Ale není jasné jak, nikdo nepředložil konkrétní výpočty,“ uvedl.

Například jen záznam polohy prostřednictvím družicového systému, s jehož pomocí budou ruční záznamy nahrazeny automatickými, by měl podle Evropské komise dopravcům a jejich řidičům ročně ušetřit 349 milionů €. „To je hloupost, řidič žádné ruční záznamy tohoto typu nedělá, a pokud jde o začátek a konec směny, stejně je bude muset označit. Když chce komise šetřit řidiče, měla by zrušit zbytečnou povinnost začátek a konec směny zaznamenávat,“ řekl k tomu Jan Medveď.

Satelitní sledování by mělo dále umožnit lepší monitorování a poskytnout důležité informace pro organizaci logistického řetězce. „Jaké a k čemu praktickému budou slou-žit? To vše zůstává na úrovní pouhého tvrzení, jež není podloženo relevantními daty,“ dodal Jan Medveď.

Další úsporu by podle představ Evropské komise mělo přinést sloučení řidičského průkazu s kartou řidiče, která se používá v digitálním tachografu. Uvedla, že ročně se tak sníží administrativní zátěž řidičů o sto milionů € a omezí se podvodné zacházení s kartami řidiče, které dnes jejich majitelé mohou údajně příliš snadno půjčit jiným řidičům.

„V obecné rovině by to snad mohlo fungovat, ale v praktické těžko. Asi i velice naivní člověk by těžko uvěřil, že v době, kdy vláda zvyšuje daňovou zátěž a zpoplatňuje téměř cokoli, by poplatek za výdej řidičského průkazu spojeného s kartou řidiče byl nižší; jako pravděpodobnější se spíše jeví, že by zpoplatnění naopak ještě vzrostlo. Rozhodnutí, zda využít kombinovaný průkaz nebo dát přednost samostatným dokladům, musí být na řidiči,“ řekl Jan Medveď.

Za vším hledej Galileo?

Stojí za novými pravidly pro tachografy skutečně snaha Evropské komise zabránit dopravcům a řidičům v manipulacích s tachografy a jejich záznamy? Jako pravděpodobnější se podle Jana Medvedě jeví skutečnost, že ambiciózní projekt Galileo se prodražuje, a nyní se proto hledá jeho využití za každou cenu. A dopad tohoto „ekonomického uvažování“ podle něj v budoucnu nemusí být omezen pouze na silniční dopravu. „Kdo zaručí, že po čase se někdo nezhlédne v monitorování vozidel a nakonec i všech občanů? Orwellova vize Velkého brat-ra může být s rozvojem techniky pro mnohé politiky stále lákavější,“ varoval Jan Medveď.

(lan)

spinner