Ekologický dopravní balíček EU: IRU varuje před unáhlenými kroky

Ekologický dopravní balíček EU: IRU varuje před unáhlenými kroky

12.7. - Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) vítá ekologičtější dopravní balíček, který včera představila Evropská komise. Revize pravidel EU o hmotnosti a rozměrech a nová iniciativa CountEmissions EU, které balíček obsahuje, signalizují ochotu tvůrců politiky EU dále dekarbonizovat odvětví dopravy.

Jak je uvedeno ve strategii Evropské komise pro udržitelnou a inteligentní mobilitu, revize směrnice o hmotnostech a rozměrech a vytvoření rámce EU pro harmonizované měření emisí z dopravy a logistiky jsou dvě klíčová opatření na podporu ambice EU snížit do roku 2050 emise CO₂ v odvětví dopravy o 90 %.

Hmotnosti a rozměry

Evropská komise přišla s několika zajímavými návrhy týkajícími se otázek, které se již řadu let týkají odvětví silniční nákladní dopravy.

Patří mezi ně celková hmotnost 44 tun pro přeshraniční přepravu standardními vozidly a také jakýmkoli vozidlem používaným v kombinované a multimodální dopravě; zvýšení výjimek z hmotnosti a délky pro vozidla s nulovými emisemi; zvýšení rozsahu pro přeshraniční používání evropského modulárního konceptu; sjednocení délky nákladu pro logistiku vozidel; a usnadnění a zjednodušení procesu povolování přepravy neobvyklých nákladů.

"Balíček EU o ekologické dopravě je mnohem ambicióznější než ten, který byl předložen v roce 2013. Pomůže našemu odvětví lépe sloužit evropským občanům a dalším osobám, které jsou závislé na službách silniční dopravy, včetně ostatních druhů dopravy, a to hospodárnějším a ekologičtějším způsobem," uvedla ředitelka pro prosazování zájmů EU a generální delegátka stálé delegace IRU při EU Raluca Marian. "Tímto návrhem Evropská komise nabízí podnikům v silniční nákladní dopravě vážné příležitosti ke zlepšení jejich provozní efektivity, optimalizaci faktoru vytížení, a tím i snížení spotřeby paliva a emisí, a to jak u vozových parků s nulovými emisemi, tak u tradičních vozových parků," dodala.

Odvětví znepokojují dva navrhované termíny

Zaprvé jde o omezení flexibility používání tradičních standardních souprav vozidel v mezinárodní dopravě po roce 2035. Zatímco návrh zavádí celkovou hmotnost vozidla pro přeshraniční provoz se standardními jízdními soupravami mezi souhlasícími členskými státy, na vozidla s nulovými emisemi se bude vztahovat až od roku 2035.

Zadruhé jde o omezení přeshraniční zkoušky s evropským modulárním systémem na pětileté období, aniž by bylo možné zkoušky obnovit.

"Je nanejvýš důležité zachovat technologickou neutralitu a vyhnout se lhůtám omezujícím flexibilitu při používání některých technologií, zejména proto, že v dohledu není žádný vhodný a rozsáhlý ekvivalent," zdůraznila Raluca Marian.

CountEmissions EU

IRU vítá navrhovaný společný rámec, použitelný pro osobní i nákladní dopravu, pro výpočet emisí skleníkových plynů z dopravních služeb "od dveří ke dveřím" na základě přístupu "od studny ke kolu", který zohledňuje spotřebovanou energii a emise skleníkových plynů z dopravního paliva během celého jeho životního cyklu, od výroby přes distribuci, dodávky až po spotřebu.

"Je povzbudivé vidět, že se Evropská komise rozhodla pro dobrovolný přístup k výpočtu a zveřejňování emisí skleníkových plynů, jak to požaduje stanovisko IRU k iniciativě CountEmissions EU. Dopravní společnosti, které již své emise skleníkových plynů sledují a počítají, však budou muset společný rámec využívat a spoléhat se na něj, pokud se rozhodnou je zveřejnit nebo sdílet s obchodními partnery či uživateli dopravy," uvedla Raluca Marian. "Dobrovolný přístup umožňuje úpravy a postupné zahrnutí větší složitosti, aby bylo dosaženo úplného a přesného nástroje pro výpočet. Díky tomu budou výstupní výsledky různých zúčastněných stran v oblasti mobility a logistiky mnohem transparentnější a srovnatelnější," dodala.

"I přes zpoždění s tímto balíčkem vítáme oznámení, které dává na stůl další legislativní návrhy v oblasti životního prostředí platné pro silniční dopravu. Přestože řada spisů v rámci balíčku Fit for 55 byla již dokončena, uvidíme, zda budou mít spolutvůrci právních předpisů EU dostatek času na to, aby před volbami do Evropského parlamentu v příštím roce rychle našli společnou řeč o těchto návrzích," uzavřela Raluca Marian.

(pav)

Logo: IRU

spinner