13. června 2023, lan
13.6. – Při první jízdě e-trucku MAN po veřejných komunikacích, která se uskutečnila na Olympijském stadionu v Mnichově, seděl v kabině bavorský premiér Markus Söder společně s předsedou představenstva společnosti MAN Alexanderem Vlaskampem. Alexander Vlaskamp zopakoval, že veřejná nabíjecí infrastruktura je pro úspěšný přechod na bateriové elektrické nákladní vozy nezbytná. Protože již v roce 2030 se očekává, že polovina všech nových nákladních vozidel MAN registrovaných v Evropě bude jezdit na baterie.
"Po úspěšných zimních testech vyjíždějí naše bateriové elektrické nákladní vozy na silnice v Bavorsku. Již v polovině tohoto desetiletí bude jízda elektrických nákladních vozidel v této zemi ekonomičtější než jízda nákladních vozidel se spalovacími motory. Proto uvádíme náš vysoce výkonný e-truck na trh v pravý čas, kdy očekáváme nárůst poptávky ze strany dopravců," připomněl Alexander Vlaskamp velký potenciál bateriových elektrických nákladních vozidel. Zdůraznil však také význam dostupné infrastruktury: "V Evropě nutně potřebujeme alespoň 50 vysokokapacitních megawattových nabíjecích center - jak v depech našich zákazníků, tak na hlavních dálkových trasách."
MAN jako člen skupiny TRATON Group ve společném podniku s dalšími partnery již aktivně rozvíjí nejméně 1 700 vysokokapacitních nabíjecích míst podél dálnic a v logistických uzlech v Evropě. Mnichovský výrobce užitkových vozidel se rovněž podílí na projektu HoLa (High-performance charging in long-distance transport): podél dálnice A2 mezi Berlínem a Porúřím mají vzniknout místa, kde bude možné během 45minutové povinné přestávky řidiče nabíjet e-náklaďáky.
Megawattové nabíjení by mělo být k dispozici od roku 2025 a nový elektrický MAN je na to technicky připraven. To znamená, že bude moci denně ujet dlouhé vzdálenosti 600 až 800 kilometrů a později dokonce až 1 000 kilometrů. Již dnes je nový e-truck MAN schopen bez problémů plnit většinu typických přepravních úkolů, jako je svoz odpadu ve městě bez hluku a emisí nebo svoz mléka od ekologických zemědělců v cisternách na elektrický pohon.
MAN zahájí výrobu e-trucku v roce 2024 ve svém hlavním závodě v Mnichově. Vyrábět se bude na stejné montážní lince jako konvenční dieselové nákladní vozy. Tato smíšená výroba umožní společnosti pružně uspokojit rostoucí poptávku po elektrických nákladních vozidlech v příštích letech a zároveň ponechat dieselové vozy v nabídce tak dlouho, jak bude třeba.
Podle plánu sjede v roce 2025 z mnichovské výrobní linky 2 500 elektrických nákladních vozidel. Ale již v roce 2030 by mělo v Evropě přibýt 40 000 nových vysoce výkonných e-trucků se lvem na masce chladiče, což je přibližně polovina celkové roční produkce MAN. Baterie pro tato vozidla bude MAN vyrábět sám ve svém norimberském závodě, který má v roce 2030 plánovanou výrobní kapacitu přibližně 100 000 baterií.
S novým e-truckem společnost MAN Truck & Bus důsledně prosazuje strategii nulových emisí u užitkových vozidel - zejména v dálkové nákladní dopravě.
(lan)
Foto: MAN
Bavorský premiér Markus Söder (na snímku vlevo) společně s předsedou představenstva společnosti MAN Alexanderem Vlaskampem zahájili druhou fázi dlouhodobých testů nového e-trucku.