5. prosince 2014
BRUSEL (5. 12.) – Auta, která posádce v případě dopravní nehody sama přivolají pomoc, již nebudou patřit do říše sci-fi filmů. Členové evropského Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele drtivou většinou schválili výslednou podobu návrhu na zavedení veřejného systému tísňového volání eCall. Systémem mají být postupně vybaveny všechny nové modely osobních automobilů po 31. březnu 2018.
Schválení návrhu předcházelo úspěšné uzavření dohody mezi Evropským parlamentem a členskými státy EU. Jednání z pozice zpravodajky po celou dobu vedla česká europoslankyně Olga Sehnalová. Všichni europoslanci budou o potvrzení zavedení eCallu hlasovat na plenárním zasedání na jaře 2015. „Počty úmrtí na evropských silnicích jsou bohužel stále nepřijatelně vysoké. Systém automatického volání eCall je příspěvkem k posílení bezpečnosti na silnicích, protože podstatně zkracuje dobu příjezdu záchranných složek na místo závažné nehody,“ uvedla europoslankyně Olga Sehnalová.
„eCall bude bezplatnou veřejnou službou pro všechny řidiče bez ohledu na typ a pořizovací cenu vozidla. Legislativa jasně vymezuje, že se jedná výhradně o bezpečnostní zařízení, které neumožňuje zaznamenávat pohyb vozidla a jakkoliv zneužívat informace, které v případě nehody putují pouze k záchranným složkám,“ vysvětlila dále. Systém eCall bude využívat přeshraniční infrastruktury center tísňového volání 112. Česká republika je v této souvislosti už nyní jedním z nejlépe připravených států. "Naše země byla mezi prvními, kteří se podíleli na pilotním testování celého systému,“ doplnila.
Systém eCall v případě dopravní nehody s aktivací airbagů posádce automaticky přivolá pomoc prostřednictvím mezinárodní linky tísňového volání 112. Záchranářům současně zašle také polohu havarovaného automobilu, včetně počtu připoutaných pasažérů a směru jízdy. Odhaduje se, že eCall při plném provozu zachrání až 2500 lidských životů v Evropě ročně a zkrátí reakční dobu sanitek až o 50 procent. Na rozdíl od komerčních systémů podobného typu bude eCall fungovat bezplatně a ve všech členských státech Evropské unie. Po zavedení bezpečnostních pásů a airbagů je systém vnímán jako nová revoluce v bezpečnosti silničního provozu.
(red)