14. března 2024, lan
V roce 2023 dodala společnost MAN Truck & Bus zákazníkům přibližně 116000 vozidel. To představuje nárůst o 37 procent ve srovnání s předchozím rokem, který byl ještě ovlivněn potížemi s dodávkami a poklesem prodeje autobusů v důsledku koronaviru. Kromě toho bylo v loňském roce prodáno 11600 motorů.
Friedrich Baumann, vedoucí oddělení prodeje a zákaznických řešení společnosti MAN Truck & Bus SE, komentoval výsledky následovně: „Po několika velmi náročných letech jsme opět na cestě k úspěchu. Podařilo se nám zabodovat s naším inovativním portfoliem výrobků a službami orientovanými na zákazníka, což je jeden z důvodů, proč nám hospodářský rok 2023 přinesl v některých případech rekordní prodeje. Díky vynikajícímu výkonu týmu ve všech oblastech jsme dokázali uspokojit mimořádně vysokou poptávku a dodat více vozidel a motorů než v minulých letech.“
Obzvláště pozitivně se vyvíjel prodej nákladních automobilů, který v porovnání s rokem 2022 vzrostl o 44 procent na přibližně 83700 kusů. Prodej autobusů se rovněž zvýšil na přibližně 5700 vozidel (+19 procent). Všechny segmenty zaznamenaly silný růst, přičemž zejména trh s autobusy, který se propadl v důsledku pandemie, se výrazně zotavil. Prodej zájezdových modelů se více než zdvojnásobil na více než 1100 vozidel.
Výrazně dobrý rok má za sebou také divize dodávek. Zákazníkům bylo předáno přibližně 26600 dodávek, což představuje nárůst o 23 procent. (lan)
IRU: Smluvní trh přeprav se drží, spotový však prudce klesá
Index sazeb evropské silniční nákladní dopravy Upply x Ti x IRU ukazuje, že index spotových sazeb ve 4. čtvrtletí meziročně poklesl o 14,8 bodu. Čtvrtletní pokles indexu smluvních sazeb se však omezil na 0,9 bodu, a to v důsledku vysokých nákladů, a zejména zvýšení mýtného ve 4. čtvrtletí 2023. Uvedla to Mezinárodní unie silniční dopravy IRU.
Index spotových sazeb klesl v porovnání s předchozím čtvrtletím o 4,5 bodu na 123,8 bodu. V meziročním srovnání se snížil o 14,8 bodu. Smluvní index rostl již druhé čtvrtletí v řadě, a to o 1,7 bodu oproti předchozímu čtvrtletí na 129,4 bodu. Meziroční pokles činil pouze 0,9 bodu.
Slabá a klesající poptávka po silniční nákladní dopravě v celé Evropě stáhla spotové sazby dolů, zatímco smluvní sazby zůstaly kvůli nákladovému tlaku zvýšené. Spotový index se nyní nachází 5,5 bodu pod smluvním indexem, což znamená, že spotové sazby jsou nyní blíže své základní úrovni než smluvní sazby. Kombinace poklesu spotových sazeb v důsledku klesající průmyslové poptávky a nárůstu smluvních sazeb v důsledku nových emisních poplatků a obecného růstu nákladů vedla k tomu, že smluvní ceny se vyšplhaly nad spotové sazby z německých měst do Paříže, Birminghamu, Milána, Lille, Madridu, Rotterdamu a Antverp.
Od prudkého nárůstu sazeb v první polovině roku 2022 byla klesající spotřeba vyvolaná prudkým růstem cen hlavním katalyzátorem soustavného poklesu spotových sazeb. V novém klimatu snížené inflace se však spotřeba nyní ustálila na nižších úrovních, což má za následek nižší objemy silniční nákladní dopravy.
Thomas Larrieu, výkonný ředitel společnosti Upply, to komentoval následovně: „Na začátku roku 2024 mají nyní přepravci přístup ke spotovým sazbám, které jsou nižší než smluvní sazby. V letošním roce se budou muset provozovatelé silniční dopravy vyrovnat s poklesem evropské poptávky, který trvá již několik měsíců, a s nepředvídatelností svých nákladů. Nyní je čas urychlit zavádění digitálních nástrojů, které poskytují přehled a umožňují optimalizaci příjmů.“
Náklady se v předchozích třech letech se podle něj zvýšily ve všech oblastech. Výrazně se zvýšila mzda (+28,2 procenta), cena údržby a oprav (+20,4 procenta), pneumatik (+21,6 procenta), náhradních dílů (+13,5 procenta) a pojištění (+8,7 procenta), což přispělo k obzvláště nafouknuté nákladové základně. Je to důsledek inflace, která prochází systémem, zvyšuje tlak na růst sazeb a brání jejich poklesu.
Nové německé mýtné založené na emisích vstoupilo v platnost 1. prosince 2023 a fakticky zvýšilo mýtné pro těžká nákladní vozidla na německých silnicích přibližně o 80 procent. Podle Sdružení dolnosaských dopravců GVN bude toto zvýšení znamenat pro některé jeho členy dodatečné výdaje ve výši 300000 euro měsíčně. To je měřitelné v indexu sazeb německé vnitrostátní silniční nákladní dopravy, který ukázal, že sazby v prosinci vzrostly o 8,3 bodu.
IRU odhaduje, že nové mýtné zavádí v Německu dodatečné roční náklady ve výši 6700 euro na jeden nákladní automobil. To předpokládá, že německé nákladní automobily provádějí 60 procent vnitrostátní silniční nákladní dopravy na zpoplatněné silniční síti, přičemž 55 procent objemu nákladní dopravy je přepravováno soupravami s více než pěti nápravami a splňujícími normy Euro VI. A tato vozidla představují 30 procent německého vozového parku.
Nové nové mýtné v Rakousku, zavedené od 1. ledna 2024, zvýší roční náklady na jeden nákladní automobil o 730 euro.
Vincent Erard, vrchní ředitel IRU pro strategii a rozvoj, k tomu dodal: „Evropský sektor silniční dopravy se potýká s klesající průmyslovou poptávkou, která stahuje spotové sazby. Smluvní sazby však zůstávají vysoké v důsledku tlaku na náklady způsobeného novými mýtnými daněmi na emise CO2 a obecným růstem nákladů.“
(lan)
Foto: MAN Truck & Bus