25. září 2024, čtk
25.9. - Ministr dopravy Martin Kupka dnes vládě předloží návrh na zefektivnění výběru mýta a časového poplatku od 1. prosince 2029, kdy skončí platnost současných smluv státu v této oblasti. Nový systém má zajistit plynulý a efektivní výběr peněz a zároveň respektovat požadavky unijního práva a potřeby uživatelů silnic a dálnic. Návrh je podkladem pro další rozhodování státu v této oblasti, nepřináší konkrétní řešení nebo úpravu legislativy. ČTK to řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Podle něj je součástí návrhu například rozšíření zpoplatnění i na pozemní komunikace jiných vlastníků, než je stát, tedy vybraných úseků silnic II. a III. třídy. "Výše sazeb je navrhována ve stejné výši jako u silnic I. třídy," dodal František Jemelka. Rozšířit by se podle něj mohl také okruh zpoplatněných vozidel, ministerstvo navrhuje zpoplatnění vybraných zvláštních vozidel. Se zpoplatněním motocyklů zatím nepočítá.
Po roce 2029 by měl stát nadále provozovat dva oddělené systémy zpoplatnění a mělo by být zachováno časové zpoplatnění vozidel do 3,5 tuny pouze na dálnicích. Podle Františka Jemelky se neočekává ani zásadní změna struktury sazeb, které se mají dál řídit evropskou směrnicí Euroviněta. "Budou pouze důsledněji využívány možnosti této směrnice ve vztahu k vozidlům s více nápravami a větší celkovou hmotností," uvedl.
Návrh také počítá s větším zapojením poskytovatelů evropské služby elektronického mýtného (EETS) a širším využitím dat o pohybu aut podléhajících výkonovému zpoplatnění. "V rámci nového systému po roce 2029 je navrženo zajistit systematický sběr dat ze SEM do centrálního datového skladu nebo jiného podobného úložiště," řekl František Jemelka.
Návrh, který dnes Martin Kupka předloží vládě, je podle Jemelky výsledkem dlouhodobé spolupráce resortu dopravy s dalšími zainteresovanými subjekty a prošel meziresortním připomínkovým řízením. Cílem je stanovit základní zásady a úkoly pro nový systém zpoplatnění silnic od 1. prosince 2029. Návrh podle Františka Jemelky není závazný pro konkrétní technické řešení nebo legislativní úpravu. To bude předmětem dalších jednání.
(čtk)
Foto: LAN