19. června 2023, lan
20.6. – Na pozměňovací návrh umožňující řidičům nákladních vozidel v době zákazu jízdy provést vykládku zboží na území České republiky a následně pak bez nákladu dojet do místa bydliště řidiče nebo sídla či provozovny dopravce reguje i Odborový svaz dopravy, který podle svého předsedy Luboše Pomajbíka tuto možnost plně podporuje.
"Na kamionové dopravě je podle svazu závislá nejen dodávka, odvoz a rozvoz surovin, dílů, výrobků z výrobních a montážních závodů, ale také veškeré zásobování potravinami a spotřebním zbožím obyvatel. Řidiči kamionů řídí kamiony a zajíždějí s nimi do všech potřebných lokalit pouze dle poptávky, potřeby a pokynů, nikoliv z vlastní vůle. Přitom pracovní, mzdové a sociální podmínky řidičů kamionů jsou pro většinu obyvatel těžko představitelné. Práce řidiče kamionu je velmi náročnou a stresující profesí. Je nesmírně časově zatěžující s plněním pracovních povinností v prostředí často nefunkční dopravní infrastruktury. Značnou část svého života tráví jízdou v kamionu, povinným odpočinkem na parkovištích, kde velmi často chybí jakékoliv sociální zázemí. V České republice chybí přibližně 2 000 odstavných míst, kde by řidič kamion mohl odstavit, aby vykonal předepsanou přestávku v řízení. Krom bezpečného řízení kamionu, hlídání doby dojezdu, časů odpočinku nařízených zákonem, musí být připraveni na řadu kontrol v různých státech. Nezřídka se také setkávají s organizovaným násilím a agresí proti nim samým, i vůči vozidlu a nákladu. Dlouhodobým odloučením trpí jejich osobní život, jejich mzdy ani zdaleka neodpovídají náročnosti profese, a v neposlední řadě se stávají terčem kritiky především z řad ostatních účastníků silničního provozu. Paradoxně je často kritizují také obce, do kterých zajišťují zásobování občanů, obchodů, nebo firem,“ píše se v prohlášení Odborového svazu dopravy.
V současné době chybí v Česku více než 20 000 řidičů kamionů, především z výše popsaných důvodů. Dokud se zásadním způsobem nezlepší pracovní, mzdové a sociální podmínky v této profesi, nelze očekávat žádný zvýšený zájem o tuto profesi. Stále výrazněji se tak bude negativně projevovat nedostatek řidičů ve všech činnostech, které kamionová doprava pro společnost zajišťuje, upozorňuje svaz.
„Pozměňovací návrh k tisku 366 předpokládá, že možná několik stovek řidičů kamionů bude moci dojet do místa vykládky, je-li na území České republiky, a navázat jízdou bez nákladu do místa bydliště řidiče nebo sídla nebo provozovny dopravce. Návrh může v praxi přispět k plynulosti zásobování, ale také silničního provozu a ke zlepšení pracovních a sociálních podmínek alespoň části řidičů kamionů. Odborový svaz dopravy tedy uvedený pozměňovací návrh plně podporuje,“ uvedl předseda svazu Luboš Pomajbík.
(lan)
Ilustrační foto: LAN