​Radek Špicar (SPČR): Přechod k elektromobilitě je nevyhnutelný světový trend

​Radek Špicar (SPČR): Přechod k elektromobilitě je nevyhnutelný světový trend

Transformace automobilového průmyslu směrem k elektromobilitě je tažená nejen Evropskou unií, politikou a regulacemi, ale také finančními trhy, bankovním sektorem a neevropskými zeměmi. To vše automobilový průmysl k této transformaci nutí. Na tiskové konferenci společnosti Deloitte k problematice výstavby továrny na baterie, tzv. gigafactory (viz str. 1 a 3) to uvedl Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

„Podíváte li se nyní na evaluaci automobilky Tesla, která z je makroekonomického pohledu spíše vtipem vzhledem k tomu, kolik vyrobí vozů ve srovnání třeba s Toyotou nebo Volkswagenem a jaká je její ziskovost, tak zjistíte, že její hodnota v tuto chvíli je větší nežli šesti největších automobilek na světě dohromady. To je neuvěřitelné číslo, které nám ale jasně říká, čemu investoři a finanční trhy věří a kde si myslí, že je budoucnost. Takže není to jen politika, není to jen regulace, jsou to i finanční trh, jsou to i banky. A není to jen Evropská unie. Pokud si někdo myslí, že regulace, o kterých tady hovoříme, a tyto cíle si EU stanovuje jen v důsledku nějakého evropského zeleného šílenství, tak mohu uvést konkrétní příklad, kterým je Velká Británie. To je ilustrativní příklad země, která kvůli různým ideologiím a různým formám „evropského šílenství“ z unie vystoupila. A podíváte-li se na návrh EU (nejedná se o schválený cíl) obsažený v balíčku Fit for 55, to znamená zakázat nikoli výrobu, ale prodej nových vozů se spalovacím motorem, tak Velká Británie si naplnění tohoto cíle stanovila ještě o pět let dříve – na rok 2030, nikoli na rok 2025 (jak v tuto chvíli vypadá návrh Evropské komise). Takže není to evropské zelené šílenství, je to světový megatrend. Není možné se mu vyhnout, nelze strčit hlavu do písku a doufat, že to nějakým způsobem přejde a vydržíme v té staré struktuře. Tak to prostě není. Musíme se tomu přizpůsobit a nejenže se tomu musíme přizpůsobit, měli bychom dělat i vše proto, abychom ten trend využili,“ uvedl Radek Špicar.

Automobilový průmysl preferuje technologickou neutralitu

Pro automobilový průmysl by podle něj nebylo šťastné vsadit pouze na jednu kartu. Důležitá je technologická neutralita, což znamená, že by bylo vhodné věnovat se i nadále vedle bateriové mobility třeba vodíku, který může mít své místo v nákladní dopravě, a zaměřovat se i na syntetická paliva.

„Pravdou však je, že regulace a pokuty za neplnění stanovených cílů jsou nyní již tak vysoké, že v podstatě jediná technologie, kterou automobilky mohou využít a masově poměrně rychle rozšířit na trhu, je bateriová elektromobilita. Ostatní technologie, bohužel, nejsou tak daleko, aby byly natolik škálovatelné a tak rozšířitelné na trhu, abychom se tu bavili o prodejích desítek tisíc nebo stovek tisíc vozů. Takže v tuto chvíli elektromobilita opravdu hraje prim a myslím, že to tak nějakou dobu bude, byť technologická neutralita je důležitá,“ upozornil Radek Špicar.

Dopad na zaměstnanost

Je podle něj také zřejmé, že tato transformace bude mít dopad na trh práce. S tím, jak se automobilový průmysl mění, budou některé provozy zanikat. A pro Českou republiku, která je na automobilovém průmyslu závislá, to bude znamenat, že lidé budou přicházet o práci. „Podíváte li se kolik čeští výrobci zaměstnávají lidí ve svých výrobnách motorů a převodovek, tak vidíte, že by bylo dobré mít nějakou substituci, pokud skutečně dojde k tomu, že za několik dekád se zde spalovací motory již vyrábět nebudou,“ řekl Radek Špicar. „Mít nějakou alternativu je důležité, a právě výroba baterií tou alternativou může být. Gigafactory na výrobu baterií může být tou novou motorárnou a tou novou výrobnou převodovek. A tady se skutečně bavíme o několika tisících lidí, což je velmi důležité,“ zdůraznil.

Důraz na přidanou hodnotu

„Co bych opravdu nerad a z čeho mám velký strach, aby to třeba s lithiem dopadlo jako se dřevem. ČR v posledních třiceti letech opravdu nebyla příliš úspěšná v tom, že by dokázala těžit dřevo, byla schopná dát mu přidanou hodnotu, udělat z něj například nábytek, a potom ho na trhu prodat. Doufám, že takto to tentokrát nedopadne a že se nám vlastně poprvé v tak strategické oblasti jakou je elektromobilita a automobilový průmysl podaří tento řetězec nejen začít, tak také uzavřít. To znamená těžit tady lithium, zpracovat ho do baterií a ty potom umístit do v Čechách vyráběných automobilů. To znamená skutečně mít tady ten řetězec od A do Z. Samozřejmě za předpokladu, že se těžba bude ekonomicky vyplácet, že ochrana životního prostředí bude brána dostatečně vážně atd.,“ upozornil Radek Špicar.

Dodavatelské řetězce

„Myslím si, že světoví výrobci v automobilovém průmyslu během pandemie pochopili, že nemít výrobu blízko je opravdu rizikové. A všichni již vědí, že globální dodavatelské řetězce je třeba zkracovat. Čtvrtá průmyslová revoluce to umožnuje, tento trend je tady, děje se to, a toto by mohlo být jeho další součástí. Jinými slovy vozit baterie z druhé půlky světa by vzhledem k tomu, jak nyní vypadá světová logistika, asi nebylo úplně šťastné. Mít výrobu tady má opravdu svou velkou přidanou hodnotu,“ zdůraznil Radek Špicar.

(lan)

SPČR

spinner