7. listopadu 2017, Milan Frydryšek
- Dálnice D8 přes České středohoří není ani osm let po otevření zkolaudovaná
- Petr Fiala: ČR bude v EU usilovat o odklad nového systému povolenek na rok 2028
- Správa železnic: Tratě jsou na výhradní provoz s ETCS připravené
- SDP ČR: MHD je na špičkové úrovni, měla by být předmětem národní hrdosti
- Do soutěžního dialogu na dostavbu a provoz dálnice D35 formou PPP postupují čtyři uchazeči
- ŘSD chystá v roce 2025 ve Středočeském kraji rozsáhlé stavební akce
- Železniční dopravci chtějí prosadit daňové narovnání příspěvků zaměstnancům na veřejnou dopravu
- Kontroly odhalily přetížené kamiony a nedodržování bezpečnostních přestávek, řidiči dostali pokuty
- Do tendru na automatické vlaky metra za 86 miliard korun se přihlásili dva zájemci
Koncem října se na výstavišti Xpo v belgickém Kortrijku uskutečnil již 24. ročník největší světové výstavy autobusů a autokarů Busworld Europe Kortrijk. Návštěvníci si mohli prohlédnout expozice 376 vystavovatelů z 36 zemí světa. Vedle předních velkých výrobců a dodavatelů zde nebylo možné přehlédnout silné zastoupení tureckých a čínských společností. Zájem vystavovatelů roste takovou měrou, že kapacita výstaviště již nestačí, a pořadatelé proto museli odmítnout na sedmdesát dalších zájemců. Zřejmě z tohoto důvodu se další, jubilejní 25. ročník přemístí z Kortrijku do Bruselu. Mezi tématy letošního ročníku dominovaly elektromobilita, alternativní a hybridní pohony a trvale udržitelný rozvoj a bezpečnost. Patrný byl i důraz na autonomní vozidla – jedno z nich si návštěvníci mohli vyzkoušet i sami při jízdách před areálem výstaviště. Součástí veletrhu bylo již tradičně také vyhlášení ceny Coach of the Year Autokarem roku 2018 se stal poprvé v historii španělský Irizar s vozidlem i8. Porotci vybírali mezi autokary Irizar i8, Iveco Bus Evadys, Mercedes-Benz Tourismo, Neoplan Tourliner, Scania Interlink HD a double deckerem VDL Futura FDD2. Hlavními kritérii pro ně byla nízká hlučnost, pohodlí, bezpečnost a kapacita. Irizar i8 podle nich vynikal především velkým komfortem, luxusním interiérem, pracovním prostředím pro řidiče a velkou bezpečností. Potud oficiální vyjádření poroty. Právě letošní ocenění však vede k úvaze, jaký je smysl tohoto ocenění a jaké jsou podmínky pro zúčastněné. A nemáme tím teď na mysli rozpačitý ceremoniál na slavnostním večeru, kde jsme se po dlouhém čekání dověděli ledacos o této soutěži, kromě jediného podstatného detailu, kdo byl vlastně nakonec vítězem. To bylo patrné až druhý den, kdy zástupci španělského výrobce hned po ránu polepovali Irizar i8 nálepkami Coach of the Year 2018. Irizar i8 je bezesporu luxusní moderní vozidlo, ostatně jeho komfortní sourozence dobře známe i z českých silnic. Ovšem je tu jedno velké ale. Soutěže se účastnili výrobci, kteří staví autobus kompletně, a pak firmy, které jsou v podstatě nástavbáři, jako právě Irizar. A pokud se hodnotí autobus jako celek, je už na pováženou, jaká přednost je čí zásluhou. Navíc nástavbář, který je velkým producentem, má asi mnohem volnější ruce, co se týče volby interiéru, než výrobce, který musí řešit kompletní vozidlo včetně podvozku a motorizace a je více vázán sériovým výrobním procesem. A pak je zde další aspekt soutěže coach roku a i jiných obdobných cen v oblasti užitkových vozidel. Počet výrobců, kteří jsou schopni do boje o příčku nejvyšší zasáhnout, je omezený. A střídat pravidelně pár z nich na stupni vítěze by asi nepůsobila dobrým dojmem a bylo by zřejmé, že jde o to, aby postupně byli spokojení všichni. V autobusové branži je pak logické, že prostor se otevírá dalším výrobcům, kteří staví na dodávaných podvozcích. Jen by asi nemělo jít o soutěž o nejlepší coach, ale spíš o nejlepší karoserii, respektive interiér. V tomto směru jsou asi objektivnější další ocenění, která byla v Kortrijku rovněž udělena – nově Sustainable Bus Awards 2018 pro vozidla, která přispívají k trvale udržitelnému rozvoji, a prestižní Busworld Awards (dříve European Coach and Bus Week). Zde byly výsledky následující: VDL Citea Slfa-181 Electric byla oceněná jako Městský udržitelný autobus, Iveco Crossway LE Natural Power získalo titul Meziměstský udržitelný autobus a v kategorii Udržitelný autokar byla vyhlášena Setra ComfortClass 516 Hd/2. Nejvyšší ocenění Busworldu (Grand Award Bus a Grand Award Coach) získal Mercedes-Benz Citaro Hybrid (u něj byla oceněna i bezpečnost) a MAN Lion’s Coach (oceněn i za pohodlí a design). Dále pak byly oceněny autobusy Iveco Crealis za pohodlí, VDL Citea Electric a čínský Yutong za ekologii, Mercedes-Benz Tourismo a BMC Neocity za design a Aptis za inovace. V Kortrijku byla k vidění i vozidla z české produkce, respektive ta, na nichž se podílejí i závody z České republiky. Vedle expozice společnosti Iveco Bus, která má velký výrobní závod i ve Vysokém Mýtě, a koncernu Daimler, který má továrnu v Holýšově, měla na veletrhu svou expozici i společnost SOR Libchavy. Milan Frydryšek