8. října 2012
Elektromobilita opět přitahuje pozornost, ale ještě nelze hovořit o boomu. O aktuálních trendech v této oblasti jednala během Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně na začátku září konference s názvem E-Mobilita: vývoj a trendy 2012 – 2015. Ve světě i v České republice probíhá budování potřebné infrastruktury a vyvíjejí se výrobní postupy a konkrétní modely, zaznělo na konferenci. Potřebné technologie sice existují již řadu let, avšak nízký počet vyráběných elektromobilů zatím udržoval ceny na vyšší úrovni. To se již změnilo u baterií, kde díky rozmachu mobilních zařízení cena akumulátorů klesá, a nyní také u elektroniky i kompletních elektromobilů.
„Cena baterií již klesla k 1000 Kč / 1 km dojezdu, čímž se konečně otevřel prostor pro komerční elektromobily, které již mají finanční návratnost. Zároveň je již možné v rozumné hmotnosti baterie zhruba 360 kilogramů dosáhnout dojezdu přes 200 kilometrů i při relativně vysoké spotřebě 15 kWh / 100 km,“ uvedl Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA, z Asociace elektromobilového průmyslu.
Klesající cena akumulátorových baterií však podle něj není jediným faktorem cenové dostupnosti technologií pro elektromobilitu. Důležitější je cena jednočipových počítačů a komunikačních čipů, které se používají v zařízení BMS – Battery Management System. S postupným zahušťováním sítě dobíjecích stanic a s rozvojem možností rychlého nabíjení klesá strach řidičů a provozovatelů elektromobilů z malého dojezdu elektrických vozidel.
„V současnosti v České republice iniciativa na budování nabíjecích míst přešla z nadšenců na profesionály, zejména energetické společnosti. Lídrem je pochopitelně velká elektrická trojka ČEZ, E.ON a PRE. Zpočátku se tyto společnosti vůči sobě vymezovaly, odlišovaly se ve strategiích i modelech. Nyní se však ve spolupráci s Asociací elektromobilového průmyslu probíhá diskuse o prosazování zvýhodněného odběratelského tarifu pro majitele elektromobilů a o možnostech roamingu (sdílení nabíjecích karet) mezi nabíjecími místy energetik,“ uvedl Jaromír Marušinec.
„Původně výrobci elektromobilů používali pro elektrický pohon stejné podvozky a karoserie jako u modelů se spalovacími motory. To sice vedlo k úsporám za vývoj, ale zákazníci porovnávali cenu za nákup spalovacího a elektrického modelu a velký rozdíl je odrazoval. Proto nyní je prodejní strategie odlišná,“ dodal Jaromír Marušinec.
(pat)