Autosalon Ženeva 2014

Ženevský autosalon letos obsadily malé automobily

Ženevský autosalon letos obsadily malé automobily

Ženevský autosalon letos patřil především malým vozidlům. Tedy pokud si odmyslíme všechny ty produkční automobily, koncepty, supersporty a vozy malých výrobců. Švýcarsko je specifické tím, že zde nesídlí žádná automobilka produkující velkosériové modely. Zato v této poměrně bohaté zemi již řadu let prosazují přísné ekologické předpisy, mají rozsáhlou a udržovanou infrastrukturu, rádi jezdí auty, a tak není divu, že se zde každý výrobce snaží co nejvíce uspět.

Také proto je autosalon v Ženevě jednou z nejprestižnějších přehlídek automobilových novinek. A nejinak tomu bylo i při letošním, již 84. ročníku této prestižní automobilové show.

Trojčata od Kolína

Důkazem toho, že prim na letošním autosalonu patřil malým vozidlům, byly i premiéry z tohoto segmentu trhu v expozicích hned tří značek. V roce 2005 začala v nové továrně TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile) v průmyslové zóně Ovčáry u Kolína společná výroba malých vozů tří značek. A protože devět let je v životě automobilu, respektive modelové řady již poměrně dlouhá doba, všichni netrpělivě očekávali nástupce vozů Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 107. Dočkali se právě při letošním autosalonu v Ženevě.

Nové vozy, s výjimkou Peugeotu, si ponechaly své názvy. Peugeot v rámci své současné politiky v označování jednotlivých modelů přejmenoval tento nejmenší model na „stoosmičku“. Jinak se ale tyto městské automobily vyznačují zcela novou konstrukcí. K dispozici jsou ve třídveřové a pětidveřové verzi a zájemci si mohou vybrat i provedení se stahovací střechou. Pod kapotou vozů se skrývají benzinové pohonné jednotky. U Toyoty má tříválec výkon 51 kW (69 k), u Citroënu a Peugeotu pak jsou na výběr tříválce s výkony od 50 do 60 kW (od 68 do 82 k).

Dobrou manévrovatelnost v městském provozu zajišťují kompaktní rozměry – délka 346 cm, šířka 162 cm, výška 145 cm, pro lepší parkování je v nabídce i couvací kamera. Zavazadlový prostor nabízí podle vybavení v základním postavení sedaček až 196 litrů, po sklopení sedaček se může zvětšit až na 750 litrů. Zájemci si také mohou své vozy přizpůsobit díky široké škále barev, polepů, doplňků apod. Dnešní moderní automobily se již neobejdou bez moderních technologií, které zde zastupuje například dotykový displej, jímž se ovládá celá řada funkcí. ¨ Renault s motorem vzadu

Dalším z malých vozů, který se v premiéře v Ženevě představil a vlastně zabral výraznou plochu v expozici francouzské automobilky Renault, bylo nové Twingo. V roce 2008 si sedli inženýři a designéři Renaultu k čistému listu papíru a na základě zadání, že se mají inspirovat prvním modelem Twingo a legendárním vozem R5, začali tvořit nové hravé, agilní a inovativní městské vozidlo. Jednou z myšlenek bylo i umístění motoru vzadu s pohonem zadní nápravy, tak jak to ještě mnozí z nás pamatují ze škodovek. A protože vývoj takovéhoto pohonu je finančně i časově náročný, dochází v roce 2010 k podpisu smlouvy mezi společností Renault a Daimler, u které se chystají k vlastnímu vývoji dvoumístných a čtyřmístných smartů. Tím dochází ke strategické spolupráci mezi těmito dvěma subjekty, jejímž prvním výsledkem je právě nové Twingo.

Originální konstrukce propůjčuje Twingu zajímavou siluetu a sympatickou fyziognomii. S délkou 3,59 metru nabízí Twingo kompaktní rozměry. Díky konstrukci s motorem vzadu je vůz mrštný při jízdě v městských aglomeracích a uvnitř nabízí o 22 cm více než jeho předchůdce. Pětidveřové Twingo má kliky zadních dveří schovány do zadního sloupku. Pod podlahou zavazadlového prostoru se nachází tříválcový zážehový motor (atmosférický s výkonem 51 kW (70 k) nebo přeplňovaný o výkonu 66 kW (90 k). Nad motorem je pak zavazadlový prostor pravoúhlého tvaru, který nenarušují podběhy kol.

Škoda naznačila budoucnost

Pětidveřové kupé ŠKODA VisionC je designovým konceptem, jenž je předzvěstí dalšího vývoje této české značky. Koncept zaujme výraznými, dynamickými tvary, nejmodernější technikou, nízkou hladinou emisí, sníženou hmotností a optimalizovanou aerodynamikou (součinitel odporu vzduchu cx má hodnotu 0,26). Zelená barva vozu není prý samoúčelná, neboť má, kromě jiného, odkazovat na dobré hodnoty emisí, jichž dosahuje i díky inovativnímu pohonu na zemní plyn. Pod kapotou nalezneme přeplňovaný motor 1,4 TSI/81 kW, který může pracovat na benzin, nebo na zemní plyn. S tímto motorem dosahuje vůz maximální rychlosti 214 km/h. Při provozu na zemní plyn spotřebuje 3,4 kg, respektive 5,1 m3 zemního plynu na 100 kilometrů, což odpovídá emisím CO2 ve výši 91 g na kilometr. Tato hodnota je nižší, než vyžaduje často diskutovaný limit předepisovaný Evropskou unií od roku 2020.

Škodovka tak ukazuje, že těchto ambiciózních hodnot emisí CO2 je možné dosáhnout i u vozu střední třídy s konvenčním pohonem. Pro snížení hmotnosti byl pro konstrukci plynových nádrží použit laminát vyztužený uhlíkovými vlákny (CFK) a mimořádně lehká, za tepla tvářená ocel. Pro důležité povrchové díly, jako jsou blatníky, kapota motoru nebo boční dveře, byl použit hliník. Uvnitř se pohodlně usadí čtyři osoby na čtyřech samostatných sedadlech.

Škoda Auto v Ženevě představila i nejnovější nabídku své nejúspěšnější modelové řady Octavia. Zájemci se tak mohou těšit na nový outdoorový model Scout. Jednou z hlavních novinek pak byla Octavia G-TEC, což je první vůz v této modelové řadě s pohonem na stlačený zemní plyn. Tato Octavia je poháněna přeplňovaným motorem 1,4 TSI o výkonu 81 kW (110 k), který je schopen spalovat jak benzin, tak CNG (Compressed Natural Gas – stlačený zemní plyn). Součástí technických opatření tohoto modelu je ekologický paket Green tec se systémem Start-Stop a rekuperací brzdné energie. Čistě na CNG ujede automobil 410 km (dvě nádrže na CNG pojmou 97 l). Kombinovaná spotřeba činí 5,4 m3 (3,5 kg) zemního plynu na 100 km, to odpovídá emisím 97 g CO2/km. Při provozu na benzin umožňuje plná nádrž (má objem 50 l) dojezd 920 km. Na jedno natankování obou paliv tak umí Octavia G-TEC absolvovat až 1 330 km. Na český trh dorazí v červnu a ceny začínají na 433 900 Kč.

Golf s nejširší nabídkou pohonů

Když jsme již narazili na alternativní pohony, musíme zmínit i jedno prvenství u Volkswagenu. Německá automobilka je totiž prvním výrobcem automobilů na světě, který v jedné modelové řadě nabízí všechny v současnosti důležité druhy pohonu. V Ženevě se v premiéře představil nový Golf GTE s hybridním pohonem s možností vnějšího dobíjení (tzv. plug-in hybrid). Tím byla doplněna modelová řada Golf o pátý druh pohonu (benzin, nafta, zemní plyn, elektřina, hybridní pohon s vnějším dobíjením). Golf GTE se vyznačuje průměrnou spotřebou (kombinovaný cyklus EU pro hybridní vozidla) 1,5 l/100 km (emise CO2: 35 g/km) a dojezdem 50 kilometrů v čistě elektrickém režimu; celkový dojezd Golfu GTE, který disponuje výkonem 150 kW (204 k), činí 939 kilometrů.

Hyundai sází na vodík

Korejská automobilka představila nový prémiový sedan Genesis, který bude v Evropě nabízen v omezené počtu vybraným zákazníkům. Kromě něj ale pozornost přitahoval koncepční vůz Intrado. Koncept ukazuje nový směr pro značku Hyundai. Páteří vozu je extrémně lehký rám vyrobený novými výrobními procesy z uhlíkového kompozitu. Panely karoserie pak jsou vyrobeny z mimořádně lehké a pevné oceli. Vůz disponuje novou generací pohonu s palivovými články na vodík v kombinaci s lithium-iontovým akumulátorem. Využívá dvě vysokotlaké nádrže, v nichž je vodík uchováván pod tlakem 700 barů. Obě nádrže pojmou celkem 100 litrů vodíku.

Mercedes se naklání do zatáčky jako motocyklista

Nový Mercedes-Benz třídy S kupé kombinuje klasické proporce velkého sportovního kupé s moderním luxusem a nejnovější technikou. Dvoudveřový vůz může být na přání vybaven i nejnovějším podvozkovým systémem Magic Body Control s funkcí naklánění v zatáčkách. Kupé se v zatáčce nakloní podobně jako jezdec na motocyklu. Příčné zrychlení působící na cestující se snižuje podobným způsobem, jako při jízdě klopenou zatáčkou, a cestující sedí stabilněji ve svých sedadlech a speciálně na silnicích mimo město nabízí větší komfort při jízdě. Vůz se bude zpočátku dodávat s agregátem V8 Biturbo se zdvihovým objemem 4 663 cm3. Motor modelu S 500 Coupé dosahuje největšího výkonu 335 kW (455 k), maximální točivý moment má hodnotu 700 Nm.

Jiří Svoboda

spinner