​Aktivita na maloobchodním trhu roste, zvláště v sektorech módy, F&B a zboží pro zdraví a krásu

​Aktivita na maloobchodním trhu roste, zvláště v sektorech módy, F&B a zboží pro zdraví a krásu

19.6. - Nájemní aktivita na českém i evropském retailovém trhu v roce 2023 meziročně výrazně vzrostla, napříč sektory i zeměmi se zvýšil počet transakcí i objem pronajaté plochy. Nejaktivnější bylo u nás i celkově v Evropě módní odvětví a sektor F&B (stravování a nápoje), rychle rostl i segment health and beauty, tedy zboží pro zdraví a krásu. Většinu loňských nájemních transakcí realizovali obchodníci cílící na masové spotřebitele (mass market), aktivita rostla i u prémiových a luxusních značek. Většinou se pronajímaly menší prodejny s rozlohou do 600 metrů čtverečních, zvláště ty pod 200 metrů čtverečních. Informace přinesl průzkum realitněporadenské společnosti Cushman & Wakefield, která analyzovala přes 2 000 maloobchodních nájemních transakcí ve 13 zemích Evropy včetně Česka.

Společnost Cushman & Wakefield na českém maloobchodním trhu loni realizovala 143 nájemních transakcí. Téměř čtvrtinu, 32 z nich uzavřely značky z módního odvětví, dalších 30 pak proběhlo v segmentu F&B, 16 transakcí se odehrálo v odvětví zboží pro zdraví a krásu.

Móda, občerstvení i levné zboží

Zásadním hráčem v maloobchodním sektoru zůstávají módní značky, jež si v celoevropském měřítku loni pronajaly téměř 40 % z celkové pronajaté plochy a realizovaly 30 % transakcí, v Česku šlo o 44 % plochy a 22 % transakcí. Zvláště aktivní byly brandy z italské skupiny Calzedonia (Calzedonia, Intimissimi, Tezenis, Falconeri, Signorvino) či polské LPP (Reserved, Cropp, House, Mohito, Sinsay).

Druhou pozici dlouhodobě zaujímá segment stravování a nápojů (F&B). V Evropě si pronajal 8 % z celkové pronajaté plochy (v Česku 14 %) a odehrálo se v něm 16 % transakcí (v Česku 20 %). Významnou roli hrály stálice jako Burger King či Starbucks, aktivní byl také třeba americký řetězec Popeye’s, který v Česku loni otevřel své první dvě zdejší pobočky.

Nejrychleji rostoucím segmentem byly produkty pro krásu a zdraví (health & beauty). Objem jimi pronajaté plochy se na evropské úrovni loni zdvojnásobil a v Česku vzrostl dokonce o 143 %, počet transakcí se zvýšil o 57 % v Evropě a o 33 % v Česku. Na celkovém objemu plochy se podílel v Evropě 7 % a v Česku 8 %, v počtu evropských transakcí tvořil 10 %, v Česku 11 %. K velmi aktivním značkám patřily Rituals, Rossman či Douglas.

Za pozornost stojí segment „mixed goods“ – prodejny levných designově atraktivních doplňků, dekorací, hraček a domácích či kuchyňských potřeb, jejichž typickým zástupcem na českém trhu je značka Flying Tiger, Action, Pepco či TEDi. Ty si na evropské úrovni loni pronajaly o 35 % více plochy než v roce předchozím. V zahraničí jde zejména o značku Miniso, Normal či Søstrene Gren

Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Nárůst aktivity na maloobchodním trhu je způsoben zmírněním inflace, oživením spotřebitelské aktivity a zlepšením objemu cestovního ruchu. Tento trend se projevil také v sektoru diskontních prodejen a v maloobchodních parcích.“

Masový spotřebitel, menší obchody

Téměř 70 % evropských transakcí dle počtu i objemu realizovaly značky zacílené na masového (mass-market) spotřebitele, v Česku to bylo 75 %. 10% transakcí (v Česku 4 %) se odehrálo v prémiovém segmentu, v luxusním či naopak diskontním odvětví šlo o jednotky procent.

Přes 80 % nájemních transakcí uzavřených loni v Evropě se týkalo menších obchodních ploch do 600 metrů čtverečních, o něž převládal zájem ve všech segmentech. Na objemu pronajaté plochy se podílely více než třetinou. Naopak u velkých ploch nad 2 000 metrů čtverečních byl zaznamenán 30% pokles, který lze přičíst postpandemickému zpomalení v segmentu hobbymarketů a vybavení pro domácnost.

„Na českém trhu jsme zaznamenali výrazný nárůst aktivity na high street, tedy hlavních nákupních třídách v centrech měst. Meziročně se zdvojnásobil počet transakcí (nárůst o 106 %) i objem pronajaté plochy (nárůst o 97 %). Je to dáno zejména tím, že řada transakcí byla v předchozích letech zpomalená kvůli nejistým covidovým rokům a došlo k dokončení těchto transakcí až v průběhu let 2022 až 2023. Zároveň se na trhu objevilo větší množství příležitostí, které silné společnosti využily. Zajistily si tak unikátní prostory na strategických místech na dalších deset let, které historicky nebyly k dispozici,“ řekl Jan Kotrbáček.

Výhled do budoucna

Spotřebitelská důvěra se v loňském roce zlepšila a společnost Cushman & Wakefield očekává, že tento trend bude pokračovat i v roce 2024. Předpokládá se však, že tempo zlepšování zůstane omezené, protože spotřebitelé pocítí dopad přetrvávajících tlaků na životní náklady, geopolitického napětí a širších ekonomických obav.

Výhled zůstává opatrně optimistický, přičemž se očekává, že růst objemu maloobchodních tržeb se ve druhé polovině roku 2024 zrychlí, i když by měl růst zůstat mírný. Maloobchodníci se budou nadále potýkat s tlakem na marže v krátkodobém horizontu, zejména s dodatečnou výzvou, kterou představuje nedávné zvýšení nákladů.

„Zákazníci jsou stále náročnější a očekávají od značek více než jindy. Vícekanálový prodej urychluje potřebu neustálého zlepšování a maloobchodníci, aby se přiblížili těmto požadavkům, se zaměřují na maximální využití svých prodejen. To klade důraz na požadavky na samotné prodejny, a tak se i maloobchodníci stávají náročnější než kdy předtím,“ dodal Jan Kotrbáček.

(lan)

Ilustrační foto: Pixabay

spinner