​Částečně se odkláníme od Číny, přejít na nearshoring plánuje 74 procent evropských firem

​Částečně se odkláníme od Číny, přejít na nearshoring plánuje 74 procent evropských firem

16.3. - Spolupráce s dodavateli z Číny, Indie a dalších asijských zemí se v posledních dekádách stala běžnou praxí. Vlivem rostoucích cen práce i přepravy ale v poslední době docházelo k výpadkům a zpožděním, které poukázaly na zhoršující se stabilitu dodavatelských řetězců, a na povrch tak začal znovu vyplouvat trend takzvaného „nearshoringu“, neboli přesouvání dodavatelských řetězců do blízkých zemí. Z analýzy poradenské společnosti Cushman & Wakefield vyplynulo, že střední Evropa je pro potřeby nearshoringu ideální destinace.

Jedním z hlavních lákadel nearshoringu jsou nižší náklady na pracovní sílu a logistické operace. Díky zkrácení fyzické vzdálenosti mezi firmami se snáz řídí projekty a řeší případné problémy. Státy v rámci blízkých dodavatelských řetězců navíc často sdílejí podobné pracovní normy, což zjednodušuje správu týmů a komunikaci mezi jednotlivými subjekty. Důležitá je také kulturní blízkost, která může výrazně prospět obchodním vztahům.

„Smysl přesouvání výroby do Evropy spočívá hlavně v tom, že se tak dá efektivně předejít narušení a výpadkům dodavatelských řetězců. Navíc se tímto způsobem zkracuje doba přepravy. Další výhodou je snižování skladových zásob as tím souvisejících nákladů,“ potvrzuje Jakub Trnka, generální ředitel společnosti Raben Logistics Česko a Slovensko.

„V souvislosti s tím pozorujeme částečný odklon od asijských dodavatelů a předpokládáme, že tento trend bude pokračovat. Přesto asijské země v čele s Čínou budou určitě i nadále hrát důležitou roli ve světových dodavatelských řetězcích,“ doplňuje Jakub Trnka. Obchodní přepravu v poslední době narušovaly například útoky na námořní dopravu v Rudém moři ze strany Húthíů, které donutily automobilky Tesla a Volvo pozastavit část výroby v Evropě.

Firmy zkoumají možnosti. Střední a východní Evropa z toho může těžit

Přesouvání řetězců z druhé strany světa blíže ke spotřebiteli může přijít vhod například společnostem, které prodávají „rychloobrátkové oblečení“ neboli „fast fashion“, kde je rychlost klíčovým faktorem. Blízké dodavatelské řetězce ale mohou využívat i další typy firem. Česká republika spolu se Slovenskem a dalšími státy střední a východní Evropy se pro nearshoring hodí zejména díky nižší ceně za práci oproti západní Evropě a rychlejšímu dodání zboží.

„Několik takových přesunů již proběhlo – do Česka svůj výrobní závod umístila například společnost Jungheinrich. Víme už o mnohých dalších výrobcích, kteří Českou republiku či region střední Evropy zvažují jako jednu z preferovaných destinací, takže určitě budeme svědky dalších podobných aktivit, jež podpoří zdejší ekonomiku a zaměstnanost. Obecně se jedná o poptávky s přidanou hodnotou, tedy jak výrobní kapacity, tak vývojová centra, která mohou nabídnout zajímavé příležitosti i pro své dodavatele, jimiž se mohou stát lokální firmy,“ popisuje současnou situaci Jiří Kristek z Cushman & Wakefield.

Z průzkumu poradenské společnosti vyplynulo, že přesunout svou výrobu do Evropy plánuje 74 % evropských podniků. Z toho trendu bude kromě středoevropských zemí profitovat také Španělsko, Portugalsko, Turecko a Maroko. Česko se v rámci tohoto trendu bude pravděpodobně orientovat především na německý trh, zejména díky úzkému napojení na tamější automobilový trh.

„Nearshoring jako takový je z našeho pohledu vhodný zejména pro logistiku automobilových dílů, elektroniky a dalších produktů, které podléhají silné domácí regulaci a jsou náchylné k častějším výpadkům,“ říká Jitka Kocálová, marketingová manažerka společnosti Raben Logistics Czech Republic. Sbližování dodavatelských řetězců s sebou nese také zvyšování poptávky po nových industriálních prostorech. Díky tomu lze v nejbližších letech očekávat růst realitního sektoru.

(lan)

Ilustrační foto: Pixabay

spinner